Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2014-10-28]
Karty (prawie) rozdane - wkrótce startuje Baja Portalegre 500
 

Zaledwie kilka dni i troszkę ponad pół tysiąca kilometrów dzieli nas od poznania ostatecznych wyników całorocznej walki załóg startujących w Pucharze Świata FIA w Rajdach Cross Country. Już 31. października rusza ostatnia, 10. runda tych zmagań – Baja Portalegre 500. Wygląda jednak na to, że portugalski rajd niewiele zmieni w dotychczasowym układzie sił.

Na starcie Baja Portalegre 500 stawi się łącznie 49 załóg biorących udział w pucharowej rozgrywce. Spośród tej liczby jednak tylko 12 zawodników to kierowcy priorytetowi FIA, a zatem jeśli chodzi o światową czołówkę cross country, to frekwencja jest niewielka. W Portugalii natomiast powalczą 3 polskie załogi – Marek Dąbrowski z Jackiem Czachorem, Piotr Beaupre z Jackiem Lisickim oraz Edgar Łukasiewicz z Piotrem Brakowieckim, a także czesko-polski zespół w składzie Miroslav Zapletal i Maciej Marton.

Wciąż otwarta pozostaje kwestia zwycięstwa w tegorocznym Pucharze Świata FIA. Obecnego lidera, Vladimira Vasilieva, oraz wicelidera, Nassera Al-Attiyaha, dzieli bowiem 20 punktów, zaś do uzyskania w portugalskiej rundzie jest 30 punktów. Aby jednak nastąpiła zmiana na fotelu lidera, Al-Attiyah musiałby wygrać Baja Portalegre 500 przy jednoczesnym zajęciu przez Vasilieva co najwyżej 5. miejsca. Druga opcja takiej zamiany ról to 2.miejsce Katarczyka i wypadnięcie Rosjanina poza pierwszą dziesiątkę zawodników startujących w portugalskim rajdzie. Przy takiej skromnej frekwencji najlepszych kierowców świata wydaje się to jednak trudne, o ile nie niemożliwe. Co więcej, X-raid woli, aby Puchar Świata FIA trafił w ręce jego „etatowego” kierowcy, który cały sezon przejeździł MINI All4 Racing, czyli Vasilieva, niż Al-Attiyaha, który to się z zespołem rozstaje, to wraca. Dlatego też Katarczyk nie dostał MINI na ostatnią rundę Pucharu – pojedzie Fordem HRX. Nie ma się co oszukiwać, że nawet w rękach tak znakomitego kierowcy, jak Nasser Al-Attiyah HRX raczej ustępuje niemieckiej myśli technicznej. Al-Attiyah może więc jedynie liczyć na problemy Vasilieva i to, że jego żadne problemy nie dotkną – krótko mówiąc do zdobycia Pucharu Świata FIA potrzeba mu dużo szczęścia.

Również wiele szczęścia do awansu na podium w pucharowej generalce potrzebowałaby polska załoga Marek Dąbrowski / Jacek Czachor. Sytuację nieco ułatwia im kolejna nieobecność zajmującego 3. miejsce w Pucharze Yazeeda Al-Rajhi, ale to tylko minimalne ułatwienie, gdyż w Baja Portalegre 500 musieliby oni zająć 2.miejsce, by zrównać się z nim punktowo. Natomiast będą musieli stoczyć bój o utrzymanie swojego obecnego 4. miejsca z Miroslavem Zapletalem i Maciejem Martonem, którzy mają do nich zaledwie punkt straty. Z kolei swoje 6. miejsce z pewnością utrzymają Adam Małysz i Rafał Marton, których zabraknie na Baja Portalegre 500. Ta załoga skupiła się już na przygotowaniach do Dakaru – obecnie swoim nowym SMG Buggy trenują w Maroko.

Bez zmian pozostaną 7. i 8. miejsce w generalce Pucharu Świata FIA. Ani Erika van Loona (7. miejsce), ani Orlando Terranovy (8. miejsce) nie zobaczymy w finałowej rozgrywce w Portugalii. Na liście zgłoszeń do Baja Portalegre 500 jest natomiast Reinaldo Varela, który zajmuje obecnie 9.miejsce. Do Terranovy traci on jednak aż 24 punkty, więc aby zepchnąć Argentyńczyka na 9.miejsce, musiałby w Portugalii zwyciężyć, co wydaje się raczej mało prawdopodobne. Czołową dziesiątkę klasyfikacji Pucharu Świata FIA zamyka Martin Kaczmarski, który mimo nieobecności na Baja Portalegre 500 pozostanie na swojej 10. pozycji.

Na Baja Portalegre 500 X-raid wystawia 3 auta. Za starami MINI All4 Racing, obok Vasilieva, zasiądą dwie portugalskie załogi – Filipe Campos i Joana Sotto Mayor oraz Ricardo Porem i Manuel Porem. O jedno auto więcej do Portugalii przywiezie Overdrive Racing. Hiluxami z tej stajni pojadą: Marek Dąbrowski i Jacek Czachor, Reinaldo Varela i Gustavo Gugelmin, Bernhard Ten Brinke (nazwisko pilota na razie nie jest znane) oraz Portugalczycy Joao Ramos i Vitor Jesus.

Baja Portalegre 500 rozpocznie się w piątek 31. października odcinkiem super specjalnym o długości 5,52km. W sobotę 1. listopada zawodnicy pokonają dwa odcinki specjalne – SS2 o długości 200,52km i SS3 liczący 248,11km. Łączna długość trasy rajdu wynosi 512,82km, z czego 454,15km stanowią oesy. Nieoficjalne wyniki rajdu opublikowane zostaną 1. listopada ok. godz. 20:00.

<< powrót
Dodaj do:





X