Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2015-09-24]
Lew coraz groźniejszy - przedstawiamy Peugota 2008 DKR 16
 

Ulepszona wersja tylno napędowej bestii, która zadebiutowała w epickim Rajdzie Dakar w styczniu, została właśnie ujawniona. Ta najnowsza odmiana dakarowego auta Peugeota, nazwana 2008 DKR 16, której debiut rajdowy zaplanowany jest jeszcze w tym roku, przed wyjazdem do Ameryki Południowej, jest dłuższa, szersza, niższa i mocniejsza niż jej poprzednik. Ma bardziej agresywną sylwetkę, z licznymi usprawnieniami także „pod skórą”.

Zredukowany został zarówno przedni, jak i tylny zwis, co poprawiło zdolność poruszania się auta w dowolnym terenie. Jest to szczególnie ważne przy pokonywaniu różnorodnych przeszkód, takich, jak piaszczyste wydmy, koryta rzek, i wielkich skał, którymi charakteryzuje się Dakar, przez co ten rajd jest jedną z niewielu na świecie prawdziwych sportowych przygód.

Peugeot 2008 DKR 16 zyska także na ulepszonej aerodynamice: umiejscowione na masce i na dachu wloty powietrza zostały mocno zmienione po to, by uzyskać docisk bardziej zbalansowany pomiędzy przód i tył. Nowy sposób poboru powietrza ma także zapewnić jego lepszy przepływ.

Inne usprawnienia znajdują się pod powłoką z włókna węglowego. Zawieszenie zostało tak przeprojektowane, by efektywniej radzić sobie z różnorodnymi i ciężkimi terenami. Auto zyskuje także na lepszym rozłożeniu masy, a także na zastosowanych po raz pierwszy jednoczęściowych obręczach kół wykonanych z magnezu, które są „obute” w nowe, lżejsze opony Michelin. Zastąpiły one zeszłoroczne dwuczęściowe obręcze z aluminium, a ta kombinacja pozwoliła na znaczny spadek masy.

Ten nowy samochód był przedmiotem ciągłej pracy, a jego udoskonalanie rozpoczęło się zaraz po zjeździe „oryginalnego” auta z rampy w Buenos Aires kończącej Dakar, czyli ponad 7 miesięcy temu. Inżynierowie Peugeot zabrali się za swojego „Lwa” element po elemencie, analizując, co można było zrobić lepiej. Pomagali im w tym dakarowi eksperci: Stephane Peterhansel (jedenastokrotny zwycięzca tego rajdu), Carlos Sainz (dwukrotny zwycięzca WRC, a także zwycięzca Dakaru), a także Cyril Despres (pięciokrotny motocyklowy zwycięzca Dakaru).

Te usprawnienia były stopniowo wprowadzane i sprawdzane w serii testów, mając swój finał w dwóch pierwszych miejscach zajętych przez Peterhansela i Despresa w niedawnym Silk Road Rally w Chinach, którzy jechali samochodami w tymczasowej specyfikacji. Był to zasadniczo model z 2015 roku z dodanymi licznymi usprawnionymi częściami na rok 2016.

Pod maską także kryje się kilka niespodzianek. Pomimo zwężki, 3-litrowy dieslowski silnik V6 biturbo ma teraz więcej mocy. Zwiększony został także moment obrotowy, co będzie szczególnie przydatne na krętych trasach.

Nadzorujący ostatnie testy w Maroko dyrektor Peugeot Sport Bruno Famin, który zatwierdzał nowe wcielenie dakarówki, komentuje: - Nie ma jednej dużej zmiany, jakiej byśmy dokonali w naszym aucie. Jest za to wiele małych usprawnień, jakie wprowadziliśmy w różnych obszarach, dzięki którym mamy nadzieję osiągnąć ogólną poprawę. Sferami, nad którymi szczególnie się skupiliśmy, są karoseria i aerodynamika – w rezultacie czego samochód wygląda nieco inaczej niż w zeszłym roku – a także silnik i zawieszenie, co z kolei kryje się „pod skórą”. Testy, które do tej pory przeprowadziliśmy, a także niedawna podwójna wygrana w Chinach wskazują, że zmierzamy w dobrym kierunku. Zupełnie nie da się porównać stanu naszych obecnych przygotowań do tego samego momentu w zeszłym roku, przed naszym pierwszym Dakarem, kiedy wszystko było dla nas nowe! Oczywiście nigdy nie można powiedzieć, że jest się całkowicie gotowym do Dakaru, bo nigdy nie wiadomo, co on przyniesie, ale tym razem z całą pewnością jesteśmy bardziej przygotowani.

Peterhansel i Sainz jeździli tym samochodem w trakcie różnych faz jego rozwoju i uznali, że jest to duży krok naprzód w porównaniu z jego poprzednikiem, zapewniający lepsze prowadzenie, moc i trakcję. Peterhansel, który w Chinach zapewnił Peugeotowi 2008 DKR pierwsze w historii zwycięstwo, mówi: - Teraz, gdy auto jest dłuższe i szersze, z niższym środkiem ciężkości, naprawdę czuć różnicę, bo samochód jest bardziej stabilny, więc prędkości w zakrętach są wyższe. Czuć także różnicę w silniku: nie tylko jest mocniejszy, ale też można wykorzystywać całą jego moc nawet na niskich obrotach. Mieliśmy niemalże „problem”, jak sobie radzić z tą mocą najbardziej efektywnie, ale to jest bardzo miły problem. Wciąż nie jesteśmy w maksimum naszych możliwości, ale testy do tej pory były bardzo produktywne. Sainz pozostał w cieniu, koncentrując się na pracach rozwojowych, a nie na konkurowaniu w Chinach. W wyniku tego zgromadził wiele cennych doświadczeń związanych z nowiutkim pojazdem. Hiszpan opowiada: - To były dobre testy, a samochód sprawował się naprawdę dobrze. Potencjał tego auta jest o wiele, wiele większy niż o tej samej porze rok temu, a jego niezawodność także jest solidna. Zmieniliśmy całkiem sporo w kluczowych obszarach samochodu, więc naprawdę można powiedzieć, że jest to zupełnie nowe auto w porównaniu do zeszłorocznego. Jestem pełen optymizmu.


PEUGEOT 2008 DKR16: Dane techniczne:

SILNIK
Typ: V6 bi-turbo diesel
Pojemność skokowa: 2,993cc
Liczna zaworów: 24
Umiejscowienie: Środkowo-tylne
Liczba cylindrów: V6 (kąt “widełek”= 60°)
Maksymalna moc: 350hp
Moment obrotowy: 800 Nm
Maksymalne obroty: 5,000rpm
Maksymalna prędkość: 200km/h
Olej: TOTAL QUARTZ 10 W 50

PRZENIESIENIE NAPĘDU
Typ: Napęd na dwa koła (tył)
Skrzynia biegów: Wzdłużnie zamontowana, sześciobiegowa, manualna, sekwencyjna skrzynia biegów
Olej: TOTAL 755 HPX 80 W 140

RAMA
Typ: Rurowa
Karoseria: Włókno węglowe

ZAWIESZENIE / HAMULCE / UKŁAD KIEROWNICZY
Zawieszenie: Podwójne wahacze poprzeczne
Sprężyny: Śrubowe (jedna na koło)
Amortyzatory: Regulowane (dwa na koło)
Skok: 460mm
Stabilizatory: Przedni i tylny
Układ kierowniczy i hamulcowy: Hydrauliczne wspomaganie kierownicy, hydrauliczny dwuobiegowy układ hamulcowy
Tarcze: jednoczęściowe z lekkiego stopu, cztery zaciski tłokowe, przednie i tylne tarcze wentylowane
Tarcze przednie (średnica): 355mm
Tarcze tylne (średnica): 355mm
Felgi: Magnezowe jednoczęściowe obręcze (17 x 8.5)
Opony: Michelin 37/12,5x17

WYMIARY
Długość: 4,284 mm
Szerokość: 2,200 mm
Wysokość: 1,794 mm
Przedni zwis: 631 mm
Tylny zwis: 653 mm
Rozstaw osi: 3000 mm
Pojemność zbiornika paliwa: 400l

 
 
   
 
 
 

Fot. RedBull Content Pool

<< powrót
Dodaj do:





X