Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.
Tuleje zawieszenia
Bagażniki dachowe
Kilka porad dla nowicjuszy i nie tylko :-)
Ponieważ na stronę rajdy4x4.pl trafia bardzo wiele osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z jazdą w terenie czyli off-roadem, postanowiliśmy przygotować jak na razie małą garść porad jak przygotować auto i siebie do lekkiej jazdy terenowej...
Oczywiście zakładamy, że jesteśmy już posiadaczami samochodu terenowego...
no powiedzmy pseudo-terenowego, bowiem od strony praktycznej, prawie żadne auto seryjne nie nadaje się do jazdy w terenie tak od razu. Trzeba lekko zmodyfikować oraz zabezpieczyć to i owo oraz zabrać odpowiedni sprzęt.
Po pierwsze opony.
Wiadomo przecież, że taternik nie poradzi sobie w górach w obuwiu dla sprintera. Dlatego też nasze szosówki nie nadają się do wyjazdów w teren. Można na początek zastosować opony AT (terenowo - drogowe) ale to dość pośrednie rozwiązanie. Nam przecież zależy na jeździe w terenie a nie po asfalcie, zatem kupujemy komplet opon terenowych typu MT. Zakup jest uzależniony od zasobności portfela i naszego stopnia determinacji. Można używać dwóch kompletów opon i felg terenowych i drogowych, w zależności od chwilowego zapotrzebowania. Tu oczywiście trudno doradzać konkretną markę, opinie użytkowników są bardzo zróżnicowane, natomiast co do rozmiaru, to jeśli nie podnosimy zawieszenia auta, to staramy się dopasować maksymalnie największy rozmiar ogumienia, jaki zmieści się we wnękach kół bez obcierania. Dlatego właśnie opony tak jak buty należałoby najlepiej przymierzyć lub zapytać sprzedawcy jaki rozmiar bez modyfikacji możemy zakupić. Opony terenowe zasadniczo dzielą się na trzy rodzaje bieżnika - AT, MT i Extrem.
Opony AT czyli All Terrain to na przykład popularne BFGoodrich AT T/A które pozwalają na lekki kompromis pomiędzy poruszaniem się po asfalcie i w terenie. Specjaliści twierdzą że to opony 50% teren / 50% szosa, ja uważam że to opony na góra 15% w teren. Inne popularne marki i modele opon typu AT
to Goodyear WRANGLER ATR, Bridgestone A/T 694 czy General Grabber AT2.
Opony typu MT to na przykład bardzo popularne BFGoodrich MUD TERRAIN T/A KM które z czystym sumieniem można polecić do każdej terenówki która zamierza się poruszać w terenie.
Zaczepy.
Auto terenowe, żeby mogło być normalnym uczestnikiem wspólnych jazd terenowych musi mieć zaczepy i właściciel auta musi wiedzieć gdzie się znajdują. Zaczepy są niezbędne, aby wyciągnąć auto 'wklejone', popsute lub 'zakatowane' przez właściciela. Zaczepy muszą być bardzo solidne i należałoby zintegrować je z innymi częściami auta np zderzak czy rama. Tylko kilka samochodów terenowych posiada porządne seryjne zaczepy umożliwiające "bez stresowe" wyciąganie, znakomitą większość warto w nie od razu wyposażyć. Seryjne zaczepy bowiem zweryfikują się negatywnie już przy pierwszej porządniejszej "wtopie", pół biedy jak się tylko urwą nie wyrządzając w otoczeniu żadnych szkód typu rozbita szyba.
Dolot powietrza, z angielskiego - 'Snorkel' czyli fajka prawie taka jak do nurkowania ;-).
To dość ważne. Zazwyczaj na wstępie każdy zaznacza; "Ja tam w głęboką wodę wjeżdżał nie będę" a potem bywa różnie. Generalnie każdy użytkownik pojazdu 4x4 musi wiedzieć gdzie ma umieszczony wlot powietrza do silnika a często jest on po prostu w błotniku i do jakiej głębokości może wjechać w wodę bez strat w sprzęcie.
Właśnie dlatego należy wykonać samodzielnie lub zakupić wyprowadzenie wlotu powietrza do góry poprzez tzw. Snorkel, producentów na rynku jest wielu, jednak, najlepszym i najtrwalszym nadal pozostaje pierwowzór czyli 'Safari Snorkel'. Okaże się on pomocny nawet bez wjeżdżania w bardzo głęboką wodę, bowiem, przy szybkim przejeździe nawet przez dość płytką wodę lub wpadnięciu w dziurę pod wodą, zapobiegnie on dostaniu się wody do filtra powietrza a tym samym do silnika.
Akcesoria.
Liny, taśmy, szekle, łopata, siekiera, hi-lift czy nawet najazdy, zwane również trapami - dla niektórych uważane za zupełnie zbędne gadżety. Może i gadżety, jednak to właśnie one często, bardzo ułatwiają nam jazdę w terenie. Nawet mała saperka, wielokrotnie może nam bardzo dopomóc ratując z prostej opresji. Liny i taśmy muszą być niezbędnym wyposażeniem przy każdej nawet najmniejszej i najkrótszej wycieczce w teren, hi-lift i trapy ułatwią nam znacznie życie przy samotnej "wtopie pośrodku niczego" .
Liny i taśmy - te ze stacji benzynowej możemy od razu zostawić w domu... Dlaczego? Bo się nie nadają w teren w wręcz więcej mogą wyrządzić szkód niż nam pomóc. Potrzebujemy porządną taśmę najlepiej z atestem jako zawiesie pasowe, ma ona podany DOR czyli dopuszczalne obciążenie robocze które mówi nam o tym ile kg możemy na niej powiesić. Najczęstszymi taśmami używanymi są 2 i 3 tonowe, różnią się wytrzymałością, szerokością i kolorem. Coraz częściej spotykamy różnej szerokości, koloru i wytrzymałości tanie taśmy chińskich producentów o parametrach bliżej nieznanych, czyli takich jaką metkę miał chińczyk 'pod ręką'... Cóż jak już musimy - polecamy używać ostrożnie.
Zderzak, 'Grill' lub 'Bull bar'.
To bardzo ważna rzecz, mimo, że osobom nie związanym z off-roadem często kojarzy się to ze zbędną ozdobą. To zapewne zasługa chromowanych ozdób do 'bulwarowych' aut 4x4. Najlepiej byłoby zastąpić fabryczny najczęściej plastikowy zderzak metalowym, wykonanym solidnie, z solidnymi mocowaniami, osłoną na reflektory i oczywiście solidnymi zaczepami holowniczymi.
Takie rozwiązanie ma tę zaletę, że pozostawiamy sobie oryginalny zderzak w garażu a przydaje nam się on w momencie sprzedaży auta. Jeśli natomiast nie chcemy zrezygnować z oryginalnego zderzaka to pozostaje nam wykonać solidny grill, który osłoni zarówno przód auta jak i sam zderzak i nie pozwoli go zniszczyć. Gdy podoba nam się zarówno oryginalny zderzak jak i cienkościenna chromowana rura, którą dostaliśmy z autem, to można zastosować tuż pod zderzakiem poprzeczną belkę z grubej rury, trwale przymocowaną do ramy, z dwoma zaczepami. Wtedy chromowane rurki osłonią nieco przód przed gałązkami, a poprzeczna belka osłoni spód zderzaka, da się pod nią podstawić hi-lifta, a za przyczepione do nie solidne zaczepy wyciągnąć auto. Jednak pozostawione oryginalne fragmenty zderzaka mogą w terenie prócz swojego ładnego wyglądu, więcej nam zniszczyć niż swoim ładnym wyglądem pomóc, często wykonane z bardzo słabych materiałów, nawet przy drobnym dotknięciu drzewa, zginając sie czy łamiąc mogą nam pogiąć maskę czy błotnik.
Progi boczne.
Oczywiście to nie aluminiowe wytłoczki czy chromowane rurki, te należy bezzwłocznie odkręcić. Może przydadzą się przy sprzedaży a do terenu potrzebne są solidne, z grubej rury i najlepiej zamocowane do ramy. Przede wszystkim muszą spełnić dwie funkcje. Wytrzymać ciężar kilku osób i trudniejsza; wytrzymać podnoszenie boku auta hi-liftem. Poza tym jak pokazuje praktyka, jeśli postawimy auto w poprzek to próg może służyć jako punkt kotwiczny wyciągarki drugiego samochodu.
Zderzak tylny i hak holowniczy.
Oryginalny tylny zderzak również bardzo łatwo uszkodzić. Można nim przytrzeć, połamać, wygiąć go o wystające przeszkody (korzenie, kamienie itp.), dlatego należy z nim postąpić podobnie jak z przednim lub w ostateczności osłonić go od dołu poprzeczką haka holowniczego, który będzie nam spełniał w terenie rolę tylnego zaczepu. Najlepiej jednak odkręcić oryginalny i dorobić metalowy od razu zintegrowany z zaczepami czy hakiem holowniczym.
Odpowiednie ubranie Buty - dobre wojskowe, często popularne glany - są wygodne i dobrze zapastowane są w miarę odporne na wodę, jednak już zmoczone długo schną. Bardzo często niezbędne okazują sie zwyczajne kalosze. Przy poważniejszych eskapadach doskonale sprawują się wędkarskie wodery, takie z szelkami, w zimowych warunkach polecam te wersji piankowej - do kupienia w każdym sklepie Go Sport czy Decathlonie.
Latarka Tak dokładnie, latarka... Dobrze by miała sprawne baterie, każdy nawet najkrótszy wyjazd w teren może nieoczekiwanie się wydłużyć do późnych godzin nocnych, wtedy latarka okaże się bardzo przydatna. Najlepiej mieć tzw. czołówkę, czyli latarkę która można nosić na głowie, mając wolne ręce, wybór latarek na rynku jest bardzo duży, koszt rozsądnej latarki od około trzydziestu kilku złotych. Dobrze aby miała regulację siły świecenia.
Bagażnik dachowy Powinien spełniać oczekiwania właściciela, najlepiej aby był jeszcze lekki - czyli aluminiowy. Jego kształt będzie zależał od tego co będzie na nim jeździć, do części bagażników dostępnych na rynku, ciężko zamontować namiot dachowy jeżeli są wyposażone w tzw. pełny reling.
Apteczka
Skrzynki
Worek wodoszczelny
cdn...
(c) Krzysztof Zaczek 'Globo' & Maciek Chełmicki
Aktualności ze sklepu 4x4:
[2025-07-24]
TOP 3 namiotów dachowych ARB !
Sprawdzone modele samochodowych namiotów dachowych na wyprawy i biwaki
Jeśli planujesz niezależne podróże off-road lub rodzinne biwaki z komfortowym noclegiem, namiot dachowy od ARB to inwestycja, która odmieni sposób, w jaki podróżujesz. Wybraliśmy TOP 3 namiotów dachowych ARB, które wyróżniają się trwałością, wygodą i funkcjonalnością w terenie.
1. ARB Esperance 2 802200V2 - nowoczesny, lekki i trwały
Na pierwszym miejscu umieszczamy najnowszy namiot ARB Esperance 2 802200V2, który jest odpowiedzią na potrzeby podróżników ceniących komfort i czas.
Trwały i szybki w rozkładaniu
Dzięki sztywnej, plastikowej obudowie z ABS-u oraz dwóm siłownikom gazowym, rozkładanie i składanie zajmuje dosłownie kilka minut, co czyni go idealnym towarzyszem podróży off-road i rodzinnych biwaków.
Trwałe materiały i komfortowy sen
Namiot wykonano z wysokiej jakości, oddychającej tkaniny poliestrowo-bawełnianej, która jest wodoodporna oraz odporna na pleśń, a podłoga z formowanego próżniowo tworzywa ABS gwarantuje wytrzymałość i doskonałą izolację termiczną. W środku czeka komfortowy materac piankowy o grubości 5 cm ze zdejmowanym pokrowcem, który można prać.
Przemyślana konstrukcja i stabilność
Mocny szkielet wykonany z anodowanego aluminium (rurki 25 mm) zwiększa stabilność namiotu i ogranicza jego ruch przy silnym wietrze. W zestawie znajduje się teleskopowa, aluminiowa drabinka, którą można demontować i przewozić osobno, a jej konstrukcja pozwala na łatwe dostosowanie do wysokości auta i nierównego terenu.
Regulacja termiczna i panoramiczne widoki
Esperance 3 posiada dwa boczne okna z odpinanymi siatkami i plastikowymi szybami, co pozwala lepiej kontrolować temperaturę wewnątrz i chroni przed wiatrem, deszczem oraz owadami. Daszki nad oknami i drzwiami, rozkładane za pomocą sprężystych prętów, umożliwiają korzystanie z okien nawet podczas opadów. Dodatkowo tropik z demontowalnym panelem i przezroczystym oknem w suficie wpuszcza naturalne światło do wnętrza.
Oświetlenie LED i praktyczne detale
Namiot dachowy ARB Esperance 3 jest wyposażony w oświetlenie LED (300 lumenów) z wewnętrzną i zewnętrzną listwą, sterowaną z konsoli umieszczonej wewnątrz namiotu. Konsola oferuje także dwa gniazda USB, gniazdo USB-C oraz gniazdo zapalniczki 12V, co pozwala na ładowanie sprzętu bezpośrednio w namiocie. Całość zasila się poprzez przewód ze złączem Anderson, który jest w zestawie.
W środku znajdziesz również kieszenie na drobiazgi i kieszenie na buty, a fluorescencyjne zakończenia suwaków ułatwiają lokalizację zamków po zmroku.
Prosty montaż bez wiercenia
Zaawansowany system montażowy pozwala na łatwe zamocowanie namiotu bez wiercenia otworów w belkach dachowych czy bagażniku. W zestawie znajdują się prowadnice kompatybilne z bagażnikiem ARB Base Rack oraz dedykowany zestaw montażowy. Instalacja i demontaż są szybkie, co pozwala zdejmować namiot, gdy nie jest potrzebny.
2. ARB Simpson III z aneksem 803103 – sprawdzony klasyk na wyprawy
Na drugim miejscu znajduje się sprawdzony namiot ARB Simpson III 803103 z aneksem, znany z niezawodności w wyprawach off-roadowych.
Dodatkowy aneks w cenie namiotu
Przestronny namiot, z dołączanym aneksem, który może służyć jako miejsce do przebierania się, kuchnia lub dodatkowa sypialnia.
Trwałość i stabilność konstrukcji
Wykonany z trwałego materiału, odpornego na trudne warunki pogodowe.
Podłoga namiotu wykonana jest z formowanego próżniowo tworzywa ABS, co zapewnia doskonałą izolację termiczną oraz wysoką wytrzymałość nawet przy intensywnym użytkowaniu. Konstrukcja szkieletu wzmocniona dzięki anodowanym aluminiowym rurkom o średnicy 25 mm, które znacząco poprawiają stabilność namiotu i ograniczają poruszanie się poszycia przy silnym wietrze. Wzmocnione zawiasy, wykonane z ocynkowanej stali o grubości 4 mm, a elementy plastikowe zastąpione bardziej wytrzymałym nylonem. Dzięki temu ARB Simpson III jest niezawodnym towarzyszem podczas każdej wyprawy.
Praktyczne rozwiązania na każdą pogodę
Namiot wykonany jest z wysokiej jakości, oddychającej i wodoodpornej tkaniny poliestrowo-bawełnianej, odpornej na pleśń. Wyposażony w dodatkowy tropik, który chroni namiot przed rosą i nagrzewaniem w upalne dni, a zasłony w oknach wzmocnione sprężystymi prętami umożliwiają korzystanie z okien nawet podczas deszczu.
Drzwi i okna zabezpieczone są moskitierami, a otwory wentylacyjne zmniejszają kondensację pary wodnej wewnątrz namiotu. System dodatkowych gum ułatwia składanie namiotu po nocy spędzonej w terenie.
Łatwy montaż bez wiercenia
ARB Simpson III montuje się bez konieczności wiercenia otworów w belkach czy bagażniku dachowym. W zestawie znajdują się prowadnice do montażu do belek lub bagażnika oraz pełny zestaw osprzętu i instrukcja, dzięki czemu instalacja oraz demontaż namiotu są szybkie i proste.
Aneks GRATIS
W zestawie z ARB Simpson III otrzymujesz gratis aneks do namiotu (804100), który zwiększa przestrzeń biwakową pod namiotem. Aneks jest przystosowany do montażu na wysokości 172–210 cm (w zależności od wysokości montażu namiotu) i nie posiada podłogi, co ułatwia jego użytkowanie w terenie.
To namiot dla tych, którzy cenią klasykę i przestrzeń, a aneks daje dodatkowy komfort w podróży z rodziną.
3. ARB Altitude 802500 – luksusowy rooftop tent dla wymagających
Trzecie miejsce należy do luksusowego namiotu ARB Altitude 802500, który oferuje wysoki komfort podczas noclegów na dachu auta.
W pełni zautomatyzowany system elektrycznego otwierania i zamykania (za pomocą elektrycznego sterowania), który przenosi wygodę biwakowania na zupełnie nowy poziom. Dzięki niemu rozłożysz lub złożysz obozowisko w kilkadziesiąt sekund, umożliwiając błyskawiczne wyruszenie w dalszą podróż, gdy pogoda lub plan wyprawy wymaga szybkiej zmiany miejsca.
Komfort i trwałość w każdej wyprawie
Namiot wykonano z wysokiej jakości tkaniny poliestrowo-bawełnianej, która jest oddychająca, wodoodporna, odporna na pleśń oraz ognioodporna, co zapewnia bezpieczeństwo i komfort w każdej pogodzie. Zewnętrzna obudowa namiotu wykonana jest z włókna szklanego wzmocnionego aluminium, co zwiększa trwałość konstrukcji i pozwala na przewożenie do 20 kg ładunku (przy zastosowaniu dodatkowych belek) lub montaż panelu solarnego.
Dzięki unikalnej konstrukcji namiot można składać ze śpiworami i poduszkami w środku, co oszczędza miejsce w samochodzie i czas podczas pakowania.
Przemyślana ergonomia
Wejście oraz montaż drabinki możliwe są z dwóch stron, co pozwala na lepsze dopasowanie namiotu do warunków terenu i konfiguracji auta. W zestawie znajduje się wygodna, szeroka, aluminiowa drabinka, która posiada specjalny schowek w pokrywie namiotu, oddzielony od przestrzeni sypialnej.
Komfort spania zapewnia materac z pianki o grubości 7 cm ze zdejmowanym pokrowcem, dzięki czemu każda noc, nawet po intensywnym dniu w terenie, będzie wygodna i regenerująca.
Przyjazny w każdych warunkach
Namiot ARB Altitude wyposażony jest w fabryczne oświetlenie LED, które zasila się z instalacji pojazdu (w zestawie 3-metrowy przewód ze złączami Anderson). Posiada również dwa gniazda USB oraz gniazdo zapalniczki 12V, umożliwiające ładowanie urządzeń podczas noclegu.
Wszystkie okna wyposażone są w wysokiej jakości siatki przeciw owadom oraz wodoszczelne suwaki, które posiadają fluorescencyjne zakończenia, co ułatwia ich lokalizację po zmroku. Konstrukcja namiotu umożliwia także ręczne otwieranie i zamykanie w przypadku braku prądu.
Prosty montaż bez wiercenia
ARB Altitude korzysta z zaawansowanego systemu mocowania, który nie wymaga wiercenia w bagażniku dachowym czy belkach. W zestawie znajduje się komplet uniwersalnych mocowań oraz szczegółowa instrukcja montażu, dzięki czemu namiot można łatwo zamontować i zdemontować, gdy nie jest potrzebny.
To namiot dla osób, które oczekują komfortu premium, wygody rozkładania i nowoczesnych rozwiązań podczas wypraw.