Akcesoria i wyposażenie
australijskiej firmy ARB znajdziesz w ofercie naszego sklepu 4x4.


Tuleje zawieszenia


Bagażniki dachowe

[2014-10-03]
Przedostatnie starcie przed Dakarem - startuje Oilibia Rallye du Maroc.
 
Wielu zawodników przygotowujących się do startu w największym terenowym wyzwaniu świata, czyli Rajdzie Dakar, zwykło na miejsce treningów wybierać Maroko. Świetną okazją o takiego treningu, a w dodatku do zmierzenia się z dakarowymi rywalami, jest OiLibia Rallye du Maroc. Tegoroczna edycja rajdu, będąca zarazem rundą Pucharu Świata FIA w Rajdach Cross Country, quadowego Pucharu Świata FIM w Rajdach Baja oraz Mistrzostw Świata FIM w Rajdach Cross Country, rusza już 3. października. Wystartuje tam cała plejada rajdowych gwiazd, w tym oczywiście Polacy.

Prawdziwej wojny można będzie się spodziewać w kategorii samochodów. Ta runda – przedostatnia – Pucharu Świata FIA jest bowiem podwójnie punktowana. Oznacza to, że zwycięzca OiLibia Rallye du Maroc uzyska aż 60 punktów, a to może wiele zmienić w dotychczasowym układzie sił. Pozycję lidera będzie próbował utrzymać rosyjska załoga MINI All4 Racing, Vladimir Vasiliev i Konstatnin Zhiltsov. O „wygryzienie” Rosjanina walczyć będzie Nasser Al-Attiyah, który do Vasilieva traci obecnie 56 punktów. Na liście startowej w miejscu marki auta, jak również zespołu, przy nazwiskach Al.-Attiyah / Baumel znajduje się „xxx”. Wiemy jednak, że ta załoga pojedzie czarnym MINI All4 Racing. Kolejną rundę odpuszcza natomiast znajdujący się na 3. miejscu Yazeed Al-Rajhi, który od połowy sezonu bardziej skupia się na rajdach płaskich – zresztą z powodzeniem, gdyż ostatnio zwyciężył w Rajdzie Cypru. Nieobecność Saudyjczyka w Maroko z kolei jest szansą na wskoczenie na podium Marka Dąbrowskiego i Jacka Czachora, którzy obecnie znajdują się na 4. miejscu i do Al-Rajhi’ego tracą zaledwie 21 punktów.

- Wkraczamy w ostateczną fazę przygotowań pod kątem rajdu Dakar, a Maroko to idealne warunki, żeby trenować. Z niecierpliwością czekamy na każdy kilometr pustyni.. Oczywiście chcemy walczyć o jak najwyższe pozycje i jak zawsze damy z siebie wszystko - powiedział Marek Dąbrowski. - Marokańska pustynia jest bardzo zróżnicowana, ale jednocześnie stwarza warunki najbardziej zbliżone do spotykanych na trasach podczas Dakaru. Cieszę się, że powracamy do ścigania w długodystansowym cross country, gdzie pilot może się naprawdę wykazać i wiele zależy od jego decyzji - dodał Jacek Czachor.

W Rajdzie Maroka tradycyjnie wystartują Toyotą Hilux z Overdrive’u. Swoim Hummerem H3 Evo7 natomiast będzie z nimi walczyła czesko-polska załoga Miroslav Zapletal / Maciej Marton. Oni również mają szansę na atak na podium pucharowej generalki. Spadek natomiast prawdopodobnie zaliczą Adam Małysz i Rafał Marton, którzy w tej rundzie nie wystąpią. Panowie wybrali bowiem start w odbywającej się w tym samym terminie rundzie RMPST w Nowym Sączu. W OiLibia Rallye du Maroc nie wystartuje także 7. w klasyfikacji pucharowej Brazylijczyk Reinaldo Varela. Pozostałe 3 załogi z pierwszej dziesiątki zapewne podejmą próbę awansu, a na pewno stoczą zaciętą walkę między sobą, gdyż różnice punktowe między nimi są niewielkie. Bardzo duże szanse na awans ma polski kierowca, Martin Kaczmarski, pilotowany przez Fina Tapio Suominena (MINI All4 Racing). Ma on obecnie 54 punkty (8. miejsce), a do odpuszczającego tę rundę Vareli dzielą go jedynie 2 punkty. Polak jednak stawia nie tyle na wynik w Pucharze, co na trening przed Dakarem. Ale na pewno będzie czuł na plecach oddech swoich kolegów z X-raid, także dakarowców – Erika van Loona ( 9. miejsce) i Orlando Terranovy (10. miejsce). Polską reprezentację samochodową uzupełnią natomiast Piotr Beaupre i Jacek Lisicki (BMW X3 CC), a w kategorii Open swoim Pajero pojedzie Hanna Sobota, pilotowana przez swojego syna Adama.

Na tym jednak nie koniec gwiazdorskich nazwisk na liście startowej OiLibia Rallye du Maroc. W Afryce pojawi się lider zespołu X-raid, Nani Roma, zaś w MINI All4 Racing zasiądą także Boris Garafulic i Aidyn Rakhimbayev. Ciężką artylerię w Maroko wystawia też zespół Overdrive. Poza polską załogą Dąbrowski / Czachor, Hiluxem pojedzie gwiazda zespołu, Giniel de Villiers. Kolejne Toyoty poprowadzą Bernhard Ten Brinke, Lucio Alvarez i Bauyrzhan Issabayev. Oprócz znanych z Dakaru nazwisk warto zwrócić uwagę także na tych zawodników, którzy pozostali wierni afrykańskim trasom tego największego na świecie rajdu i pierwsze dwa tygodnie stycznia spędzają na Africa Eco Race. Spośród nich na OiLibia Rallye du Maroc zobaczymy między innymi legendę sportów motorowych, Włocha Massimo „Miki” Biasiona, czy Jean-Antoine’a Sabatiera.

Wyjątkowo licznie reprezentowana w Maroko będzie kategoria ciężarowa – na starcie rajdu stanie aż 15 ciężarówek! Wśród nich znajdzie się m.in. Iveco Holendra Gerarda de Rooya z Polakiem Darkiem Rodewaldem na pokładzie. Ta załoga jest doskonale znana wszystkim kibicom Dakaru. Z nimi zmierzy się polska dakarowa drużyna w składzie Robin Szustkowski, Jarosław Kazberuk i Albert Gryszczuk. W Maroko jednak nie wystąpią oni swoją nową dakarową Tatrą Jamal, a Mercedesem Unimogiem. O powtórzenie zeszłorocznego sukcesu będzie natomiast walczyć triumfatorka Rajdu Maroka 2013, Elisabete Jacinto, która pojedzie MANem. W Maroko zobaczymy też czołowego węgierskiego kierowcę Miklosa Kovacsa w jego Scanii. Pozostałe załogi w stawce ciężarowej to głównie Holendrzy, ale są także dwie załogi francuskie oraz po jednej z Czech, Belgii i Niemiec.

W Maroko stawi się najlepszy polski quadowiec, Rafał Sonik. Startem w OiLibia Rallye du Maroc będzie chciał przypieczętować swój triumf w Pucharze Świata FIM. Trofeum ma już zapewnione, zaś w Maroko ma szansę na piąte zwycięstwo w tym sezonie, gdyż konkurencja raczej mu nie będzie zagrażać. Na liście startowej oprócz Polaka znajdują się bowiem tylko trzy nazwiska – Włoszki Camelii Liparoti oraz hiszpańskiego małżeństwa, Covadongi Fernandez Suarez oraz Eduardo Marcos Echaniz.

Zupełnie inaczej sprawa się ma w przypadku motocyklistów startujących w Maroko w ramach Mistrzostw Świata FIM w Rajdach Cross Country. Jest to ostatnia, decydująca runda Mistrzostw, w dodatku start w niej będzie dodatkowo punktowany (10 punktów). Największe szanse na zwycięstwo w generalce ma obecny lider klasyfikacji, Marc Coma, który uzbierał już 71 punktów i do przypieczętowania sukcesu wystarczy mu 5. miejsce w Maroko. Plany będzie chciał mu pokrzyżować Paulo Goncalves, który traci do Comy 10 punktów, jednak będzie się starał obronić swoje zeszłoroczne trofeum. To ci dwaj zawodnicy przede wszystkim liczą się w walce o tytuł Mistrza Świata. Jednak w Maroko stawi się cała mistrzowska stawka, w tym Jakub Przygoński, który po kontuzji wrócił już do poważnego ścigania. Zadanie jednak będzie miał niełatwe, gdyż jego rywalami będą takie sławy, jak Chaleco Lopez, Sam Sunderland, Joan Barreda, Helder Rodrigues, Jordi Viladoms, Olivier Pain, Ruben Faria, Alessandro Botturi. Spodziewać się więc można iście dakarowej potyczki. W rywalizację na najwyższym światowym poziomie i tym razem włączy się Jakub Piątek, który jest aktualnym liderem klasyfikacji juniorskiej Mistrzostw Świata FIM w Rajdach Cross Country. Jego pozycja jest niezagrożona, gdyż kolejny w stawce juniorów, Mohammed Abu Issa w Maroko nie startuje, a trzeci w klasyfikacji Ruben Faria traci do Piątka aż 31 punktów. Oprócz Przygońskiego i Piątka na marokańskich trasach pojawią się jeszcze dwaj polscy motocykliści – Paweł Stasiaczek i Michał Hernik. W OiLibia Rallye du Maroc zobaczymy także motocyklową płeć piękną – na liście startowej widnieją bowiem nazwiska trzech pań. Nie zabraknie tu „królowej Dakaru”, Lai Sanz. Przypomnijmy, że w tegorocznej edycji Rajdu Dakar Laia zajęła 16. miejsce w rywalizacji z mężczyznami, zatem i w Maroko pewnie dotrzyma kroku swoim kolegom. W stawce Mistrzostw Świata FIM wystartuje także Rosjanka Anastasiya Nifontowa. W rozgrywanym podczas OiLibia Rallye du Maroc Enduro Cup natomiast zmierzy się francuska motocyklistka, Stephanie Bouisson.

OiLibia Rallye du Maroc rozpocznie się w sobotę 4. października, zaś metę rajdu zlokalizowaną w przepięknym Marakeszu zawodnicy osiągną 9. października. Podczas tych sześciu etapów pokonają oni prawie 2000km trasy, z czego 1442km stanowić będą odcinki specjalne. Najkrótszy odcinek ma 113km, najdłuższy zaś aż 314km. Trasa rajdu obejmuje pełen przekrój marokańskich terenów – zawodnicy zmierzą się z trasami piaszczystymi oraz szybkimi i twardymi, będą także pokonywać kaniony i koryta wyschniętych rzek. Jak zapewniają organizatorzy, zawodnicy będą zachwyceni tą podróżą przez „autentyczne Maroko”.

Aktualna punktacja Pucharu Świata FIA

1. Wasiliew 190, 2. al-Attiyah 136, 3. al-Rajhi 120, 4. Dąbrowski 99, 5.
Zapletal 94, 6. Małysz 89, 7. Varela 56, 8. Kaczmarski 54, 8. van Loon 48,
10. Terranova 39  

Aktualna punktacja Mistrzostw Świata FIM

1. Coma 71, 2. Goncalves 61, 3. Barreda 45, 4. Rodrigues 37, 5. Viladoms 37
 
Aktualna punktacja Mistrzostw Świata FIM Junior

1.Piątek 51, 2. Abu Issa 33, 3.Faria 20, 4. Fedeli 20, 5. Lloyd 20

AM

<< powrót
Dodaj do:





X