| Nowy  Land Cruiser „Generalnie  rzecz biorąc, uzyskanie dobrych osiągów zarówno na szosie jak i w  terenie uważane jest za rzecz trudną. Jednak w przypadku nowego  Land Cruisera, zamiast połowicznej próby zaoferowania stosunku  50:50 pomiędzy możliwościami auta na drodze i w terenie,  dołożyliśmy starań aby rozwinąć obie sfery i z powodzeniem  udoskonaliliśmy obie pozornie sprzeczne ze sobą cechy  jednocześnie”
      
 Makoto  Arimoto, Chief Engineer
 
 W  swych pracach rozwojowych Toyota nieustająco koncentruje się na  specyficznych potrzebach klientów, oczekujących od swoich pojazdów  perfekcyjnych osiągów podczas jazdy nawet w najtrudniejszych  warunkach. Land  Cruiser - ikona rynku samochodów z napędem 4x4 - jest właśnie  takim pojazdem. Łączy on w sobie sprawności terenowe z wybitnie  satysfakcjonującymi wynikami na drodze i jeszcze wyższymi  standardami jakości i komfortu. Żaden inny samochód z napędem 4x4  nie oferuje tak unikalnego połączenia wysokiej dynamiki podczas  podróży na drodze z osiągami w terenie.  Dziedzicząc  fundamentalne cechy charakterystyczne rodziny Land Cruiserów, Land  Cruiser 150 ewoluował by spełnić stale rosnące oczekiwania  kierowców. Oferuje wybitne osiągi i wyrafinowanie nawet na  najtrudniejszych szlakach, torach i terenie na całym świecie,  dzięki połączeniu trzech podstawowych cech: 
  
    Legendarnej  	jakości, trwałości i niezawodności QDR (Quality,  	Durability, Reliability) – bazując  	na swojej długiej historii i sprawdzonych przez rzesze kierowców  	cechach użytkowych, a także rozpoznawalnym, solidnym wzornictwie i  	wysokim poziomie bezpieczeństwa,
    Niezrównanej  	równowadze pomiędzy możliwościami drogowymi i terenowymi – łącząc trwały, wyszukany zestaw  	silników z zaawansowanymi technologiami podwozia i wspomagania.
    Wyrafinowanemu  	i wszechstronnemu wnętrzu – zapewniającemu pasażerom funkcjonalne i luksusowe warunki jazdy. 
  
 1.1 LAND CRUISER – LEGENDA TRWAZ   historią sięgającą wstecz ponad pół wieku, niezrównane osiągi  i  wytrzymałość Land Cruisera w terenie zapewniły mu reputację  solidności i niezawodności.  W  celu udowodnienia, że nowy Land Cruiser nie tylko spełnia, ale i  przewyższa uznane standardy niezawodności i wytrzymałości,  samochód został poddany intensywnym testom, zarówno na szosie jak  i w terenie. Natychmiastowo  rozpoznawalny jako najnowsza generacja legendarnej terenówki Toyoty,  rozmiary zewnętrzne Land Cruisera zostały jedynie minimalnie  powiększone, tak aby utrzymać jego zwrotność w rozmaitych  warunkach drogowych. Land Cruiser czerpie korzyści z licznych  ulepszeń aerodynamicznych, które zmniejszyły współczynnik oporu  powietrza Cd z 0.37 do 0.35.  Nowy  Land Cruiser został wyposażony w jedne z najbardziej  wszechstronnych i technicznie zaawansowanych aktywnych i pasywnych  systemów bezpieczeństwa kiedykolwiek wprowadzonych przez Toyotę.  Ma to na celu zapewnienie przyjemniejszej i jeszcze bardziej  bezpieczniej jazdy w każdych warunkach. 1.1.1 HISTORIAHistoria  Land Cruisera to prawie 60 lat wstecz, można więc twierdzić, że  jest to historia samej Toyoty. Najlepszy na świecie samochód z  napędem na cztery koła poprowadził ekspansję Toyoty od lat 50. i  przeniósł ją na wszystkie siedem kontynentów – w tym na  Antarktykę - i na nowe, nie odkryte jeszcze rynki. Będąc najlepiej  sprzedającym się samochodem z napędem 4x4 na świecie, od dnia  swojego debiutu Land Cruiser przyciągnął ponad 5 milionów  klientów w 176 krajach. Liczba ta ma wzrosnąć do 188 krajów wraz  z wprowadzeniem na rynek nowej generacji legendarnej terenówki  Toyoty.  Opracowany  na potrzeby wojska, Land Cruiser pierwszej generacji został nazwany  BJ. Posiadał on 3,4-litrowy, sześciocylindrowy silnik spalinowy  oraz płytę podłogową pochodząca od ciężarówki Toyoty.  W  1955 roku nowa wersja modelu BJ została nazwana Land Cruiser. Nazwa  ta jest używana do dziś.  Wraz  z rozpoczęciem eksportu na skalę światową oraz programem rozwoju  w latach 50. i 60. Toyota odkryła, że wiele z funkcjonujących  wówczas rynków było już spenetrowane przez amerykańskich i  europejskich producentów samochodów, więc postanowiła skupić się  na wschodzących rynkach Środkowego i Dalekiego Wchodu oraz Afryki  Południowej.  Jednak  w 1966 Toyota wyszła naprzeciw panującej na rynku amerykańskim  modzie na bardziej wyrafinowane samochody 4x4, wypuszczając serię  Station Wagon. Seria ta była oferowana równolegle z pierwotnym  modelem terenowym.  W  1984 roku Toyota odczuła potrzebę stworzenia nowej serii, która  łączyła cechy zwrotnej, bezkompromisowej, terenowej serii Heavy  Duty oraz bardziej wyrafinowanej i wygodnej serii Station Wagon.  Doprowadziło to do stworzenia serii Light Duty w 1985 roku. Seria ta  była produkowana równolegle z pozostałymi dwiema liniami modeli:  serią Heavy Duty oraz serią Station Wagon.  Kolejne  generacje Light Duty oraz modele J90 i J120 z lat 1996 i 2002  skutecznie umacniały wysoką reputację Land Cruisera, dzięki  niepowtarzalnej kombinacji wygody i wyrafinowania na szosie,  niezrównanej sprawności w terenie oraz technologicznej  innowacyjności. Dziś, wraz z wprowadzeniem na rynek czwartej  generacji Land Cruisera serii Light Duty – modelu 150 -  Toyota po  raz kolejny podnosi poprzeczkę w zakresie jakości, wytrzymałości  i technicznego wyrafinowania - cech, które od lat zapewniają sukces  na całym świecie.  1.1.2  BADANIA ROZWOJOWE Najlepiej  na świecie sprzedający się samochód z  napędem 4x4 - Land  Cruiser, przyciągnął ponad 5 milionów klientów. W celu  udowodnienia, że nowy model nie tylko spełnia, ale i przewyższa  uznane standardy niezawodności i wytrzymałości, samochód został  poddany intensywnym testom, zarówno na szosie jaki i w terenie. Fabryka  Toyoty w Tahara została wyposażona w tor wytrzymałościowy,  specjalnie zaprojektowany na potrzeby jazdy terenowej. Zazwyczaj  testy rozwojowe przewidują 15 000 km jeżdżenia po różnego  rodzaju nawierzchniach, co symuluje ponad 50 000 km użytkowania.  Jednak podczas prac nad nowym Land Cruiserem prototypy  były  prowadzone przez ponad 30 000 km po najbardziej wymagających  terenach, symulując około 100 000 km codziennego użytkowania.  Dodatkowo inżynierowie przeprowadzali kontrole co 3000 km szukając  możliwości kolejnych ulepszeń.  Ponadto  prototypy nowego Land Cruisera (zakamuflowane jako wcześniejszy  model) były testowane przez 30 000 km w terenie, a później przez  kolejne 70 000 km na niemodernizowanych drogach – co daje łącznie  100 000 km testów w realnym świecie.  W  rezultacie wysokie standardy niezawodności i wytrzymałości Land  Cruisera zostały jeszcze bardziej podniesione, zapewniając  użytkownikom jeszcze większy spokój oraz absolutne zaufanie do  zalet nowego Land Cruisera, niezależenie od środowiska pracy oraz  miejsca na świecie.  1.1.3 DESIGN1.1.3.1 StylistykaOd  razu rozpoznawalna jako najnowsza generacja legendarnej terenówki  Toyoty, stylistyka nadwozia nowego Land Cruisera łączy estetykę  pojazdu, który sprawdza się w każdym otoczeniu, z silnym  wizerunkiem wytrzymałości i mocy, której się oczekuje od  prawdziwej maszyny z napędem na cztery koła.  Nowy,  wielki przedni zderzak ze zintegrowanymi lampami przeciwmgielnymi  wzmacnia szeroką, mocną postawę Land Cruisera oraz jego  wiarygodność jako samochodu, który pokonuje wszelkie przeszkody.  Jednocześnie ostro ścięta część dolna minimalizuje efekt  przedniego zwisu przy kącie podejścia w trakcie jazdy w terenie.  Przedni grill, o nowej strukturze z pionowymi belkami, w wersjach z  wysokim poziomem wyposażenia, wyposażony w chromowane i srebrne  elementy, otoczony jest dużymi, funkcjonalnymi kloszami lamp  przednich, w których mieszczą się okrągłe światła długie i  krótkie, a także w celu uzyskania lepszej bocznej widoczności  rozciągnięte na boki kierunkowskazy.  Patrząc  z profilu, podszybie przesunięte do przodu o 65 mm oraz podniesiona  o 20 mm linia przewężenia wraz z uwydatnionymi, zintegrowanymi  przednimi i tylnymi nadkolami wyprofilowanymi w stronę tyłu  samochodu, kreują płynny i dynamiczny wygląd. Wrodzona zwrotność  we wszystkich zwartych wymiarach Land Cruisera wzmocniona jest  dodatkowo ostro ściętymi dolnymi częściami zderzaków, co  wizualnie skraca zarówno przednie, jak i tylne długości zwisu. Z  tyłu, otoczone uwydatnionymi, kloszami lamp LED o wysokiej  widoczności, tylne drzwi zawieszone na bocznych zawiasach są  zagłębione w tylny zderzak, zapewniając praktyczny, płaski  schodek (wyposażony w wytrzymałe pokrycie) do wewnętrznej części   bagażowej. Tylne drzwi wyposażone są w zawieszony na górnych  zawiasach szklany właz oraz zintegrowany z dachem spoiler, w którym  zamontowana jest tylna wycieraczka oraz wysoko umieszczone LED-owe  światło stopu. Zarówno  kierunkowskazy montowane w lusterkach bocznych, jak i tylne lampy  wykorzystują system diod LED, zamiast standardowych lamp. Światła  LED zapalają się szybciej niż standardowe żarówki, pozwalając  kierowcom reagować szybciej na hamowanie pojazdu, jednocześnie  zużywają o wiele mniej prądu.  Land  Cruiser będzie dostępny z sześcioramiennymi felgami w rozmiarze  17” albo z pięcioramiennymi 18” w dziesięciu kolorach nadwozia,  w tym siedmiu nowych dla tego modelu oraz w jednym nowo stworzonym  kolorze - Deep Titianium  1.1.3.2 AerodynamikaZ  gładkim nadwoziem o minimalnych odstępach między elementami, nowy  Land Cruiser czerpie korzyści z licznych ulepszeń aerodynamicznych,  które obniżyły współczynnik oporu powietrza Cd z 0.37 do 0.35,  dzięki temu poprawiła się ekonomia spalania.  Całkowita  wysokość 5- i 3-drzwiowych modeli została obniżona o odpowiednio  20 i 30 mm. Przednie i tylne spoilery kierują powietrze pod nadwozie  i odprowadzają powietrze od czubka dachu. Deflektory wewnątrz  komory silnikowej korygują przepływ powietrza przechodzącego przez  osłonę chłodnicy obniżając tym samym turbulencje. Przedni  zderzak ma poszerzone rogi, tak aby odepchnąć ciąg powietrza od  boków przednich opon, umożliwiając bardziej płynny przepływ  powietrza do tyłu. Przednie i tylne błotniki dodatkowo kierują  powietrze dookoła opon i wnęk kół minimalizując turbulencje.  Dodatkowo  zastosowanie osłony wycieraczek w kształcie płetwy oraz schowanie  dysz od spryskiwaczy obniżyło hałas wiatru oraz polepszyło  aerodynamikę pojazdu.  1.1.3.3 WymiaryZewnętrzne  gabaryty nadwozia nowego Land Cruisera zostały ograniczone do  minimum,  tak aby utrzymać jego wspaniałą zwrotność zarówno na  szosie, jak i w terenie. Nowy model 5-drzwiowy jest dłuższy od  swojego poprzednika jedynie o 45 mm i szerszy o 10 mm, zapewniając  wyjątkową zwrotność oraz minimalny promień skrętu wynoszący  5,8 m.  Rozstaw  osi oraz tylny zwis pozostają bez zmian, a nowy projekt przedniego  zderzaka zapewnia, mimo wydłużenia przedniego zwisu o 45 mm, 32  stopniowy kąt natarcia. Kąt zejścia wynoszący 25 stopni (24  stopnie w wersji z elektronicznie sterowanym zawieszeniem  pneumatycznym) oraz kąt rampowy wynoszący 22 stopnie zapewniają,  że uznane umiejętności terenowe Land Cruisera nie uległy zmianie.  Model  3-drzwiowy jest o 85 mm dłuższy i o 10 mm szerszy od swojego  poprzednika, a także ma o 45 mm zwiększony zwis przy identycznym  rozstawieniu osi. Modele z oponą zapasową montowaną na tylnych  drzwiach mają o 40 mm dłuższy zwis tylny. Tak jak w przypadku  modeli 5-drzwiowych, kąty natarcia, zejścia oraz rampowy nie uległy  zmianie.  Maska  ma teraz podniesione przednie rogi, co pomaga kierowcy dokładnie  zlokalizować przedni skraj pojazdu podczas manewrowania zarówno w  ciasnych miejskich warunkach, jak i w bliskiej odległości od  przeszkód w terenie.  Mimo  minimalnego powiększenia rozmiarów zewnętrznych, w nowym Land  Cruiserze znacznie poprawione zostały rozmiary kabiny, co zostało  dokładnie opisane w rozdziale „Wnętrze”.  1.1.4 Bezpieczeństwo Nowy  Land Cruiser został wyposażony w najbardziej wszechstronne,  technicznie zaawansowane zestawy aktywnych i pasywnych systemów  bezpieczeństwa, dotychczas wprowadzonych przez Toyotę.  Postęp  w technice i wyrafinowane elektroniczne systemy bezpieczeństwa w  nowym Land Cruiserze zostały zaprojektowane tak aby poprawić  wrażenia z jazdy, jednocześnie zapewniając wysoki poziom  bezpieczeństwa; tak aby jazda stała się bardziej przyjemna i za  razem bezpieczniejsza; tak aby umożliwić kierowcom dojechanie  wszędzie, bezpiecznie i wygodnie odkrywając i ciesząc się   możliwościami pojazdu.  1.1.4.1 Struktura nadwoziaKolizje  pomiędzy wysokim pojazdem, takim jak samochód z napędem 4x4, a  samochodem osobowym często kończą się na tym, że wyższy  samochód wjeżdża na samochód mniejszy, powodując znaczne  uszkodzenia tego drugiego. Zgodnie z polityką Toyoty, systemy  bezpieczeństwa obydwu pojazdów biorących udział w kolizji są  wykorzystywane do maksimum ich potencjału.  W  tym celu, rama przedniej strefy zgniotu nowego Land Cruisera została  ustawiona na wysokości odpowiadającej wysokości przeciętnego  samochodu osobowego. Rama i nadwozie zostały zaprojektowane tak, aby  efektywnie kierować i chłonąć energię uderzenia, aby pomóc  chronić wszystkich  uczestników kolizji.  Zastosowano  wiele rozwiązań prowadzących do kontrolowanej deformacji nadwozia  w zderzeniu czołowym, przy jednoczesnym zachowaniu strukturalnej  spójności i wysokiej wytrzymałości kabiny. Wzmocnienia słupka  „A” mają wielowarstwową budowę między górną krawędzią  ściany bocznej a maską, co zwiększa odporność na wypaczanie,  ograniczając deformację nadwozia. Wzmocnienia dolnej części  słupka drzwiowego także mają konstrukcję wielowarstwową.  Zachowanie  pojazdu przy bocznych kolizjach zostało poprawione przez  zastosowanie do wzmocnień przedniego słupka i górnej krawędzi  ściany bocznej blachy stalowej o dużej wytrzymałości na  rozciąganie. Wzmocnienia belki dachowej mają zamknięty przekrój  górny i dolny, dzięki czemu zapewniają optymalną równowagę  między wytrzymałością i innymi cechami oraz zmniejszają  deformację kabiny. Ponadto w tym samym celu poprzeczki podłogi  zostały optymalnie umiejscowione tak, by efektywnie rozprowadzać  siłę uderzenia. Deformacje  nadwozia są ograniczone przez zastosowanie złożonej struktury  wielu belek poprzecznych, aby rozprowadzić siłę uderzenia od  środkowego słupka, oraz wspornika profilu progowego, aby  rozprowadzić siłę uderzenia od zewnętrznego progu.  Ochrona  pasażerów jest poprawiona dzięki zastosowaniu wyłożonych pianką  paneli drzwiowych oraz wykończeń, co redukuje urazy miednicy przy  uderzeniach bocznych. Ponadto zoptymalizowane profile drzwi posiadają  podłokietniki o zapadającej się konstrukcji, co redukuje urazy  brzucha.  1.1.4.2 Ochrona pieszychMaska,  osłona podszybia oraz przednie błotniki nowego Land Cruisera  zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniać jak najwięcej energii  podczas zderzenia z pieszym.  Maska  została wyposażona w żebrowanie wzmacniające o pochłaniającym  energię wysokim profilu. Punkty uderzenia oraz pusta przestrzeń za  wzmocnieniem zamka maski zapewniają obszerną strefę absorbującą. Mocowania  przednich błotników mają specjalne punkty zderzenia absorbujące  energię uderzenia. Ponadto zawierają chłonący energię materiał  i są skonstruowane tak, by się zsunąć w razie uderzenia głową,  zmniejszając siłę uderzenia w pieszego.   1.1.4.3 Poduszki powietrzne i  aktywne zagłówkiNowy  Land Cruiser wyposażony jest w co najmniej siedem poduszek  powietrznych SRS, dwustopniową poduszkę kierowcy, nową poduszkę  kolanową, poduszkę pasażera i przednie poduszki boczne, a także  kurtyny powietrzne na całej długości, które zapewniają ochronę  głowy siedzących zarówno  w modelach z dwoma, jak i z trzema  rzędami siedzeń w razie uderzeń bocznych.  Przednie  siedzenia Land Cruisera wyposażone są w napinacze pasów oraz  aktywne zagłówki, które pomagają zapobiec urazom kręgów  szyjnych przy uderzeniu z tyłu. System wyposażony jest w nową  strukturę oparcia oraz nowy projekt zagłówka, który został  zaprojektowany tak, by pozostawał jak najbliżej głowy pasażera  podczas normalnego użytkowania. W razie uderzenia z tyłu  ciężar
    ciała  siedzącego przenoszony jest na oparcie, wyrzucając zagłówek w  górę i do przodu tak, aby efektywnie wyeliminować lukę pomiędzy  głową siedzącego, a zagłówkiem znacznie obniżając ryzyko  uszkodzenia kręgów szyjnych z powodu nadmiernego ruchu głową.
 1.1.4.4 Przedwypadkowy System  Bezpieczeństwa Nowy  Land Cruiser wyposażony jest w wyrafinowany systemem  ochrony przed uderzeniowej Pre-Crash Safety System (PCS), który  pomaga zminimalizować uszkodzenia oraz obrażenia wynikające z  kolizji. System PCS wyposażony jest w czujnik fal milimetrowych,  który wykrywa przeszkody przed samochodem, nawet podczas pokonywania  zakrętów. Poprzez liczne czujniki komputer przed uderzeniowy ustala  z wyprzedzeniem, czy zbliżająca się kolizja jest nieunikniona.  Jeżeli  występuje wysokie prawdopodobieństwo kolizji, system PCS ostrzega  kierowcę zarówno poprzez sygnał dźwiękowy, jak i ostrzeżenie na  wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Jeżeli kierowca rozpoczyna hamowanie,  PCS wspomaga kierowcę wzmacniając siłę hamowania za pomocą  systemu przed uderzeniowego wspomagania hamowania (Pre-Crash Brake  Assist). Jeżeli natomiast kierowca nie zareaguje, a kolizja jest  nieunikniona, system automatycznie rozpocznie hamowanie redukując  prędkość (Pre-Crash Brake) oraz napnie pasy bezpieczeństwa.  1.1.4.5 Aktywny tempomat z funkcją  hamowania Nowy  Land Cruiser posiada także aktywny tempomat z funkcją hamowania  (ACC). System ten ma dwa tryby: stałej prędkości oraz kontroli  odległości między pojazdami. Tryb stałej prędkości działa tak,  jak standardowe tempomaty. Tryb kontroli odległości między  pojazdami dostosowuje prędkość Land Cruisera do prędkości  pojazdu jadącego bezpośrednio przed nim i po zwolnieniu pasa  przyspiesza do wcześniej ustawionej prędkości, przy czym tryb  kontroli odległości między pojazdami jest w stanie odróżnić  pojazdy bezpośrednio przed Land Cruiserem od pojazdów jadących na  sąsiednim pasie.  Za  pomocą przycisku na kierownicy, kierowca jest w stanie kontrolować  odległość pomiędzy pojazdami. Ustawienia są wyświetlane na  wielofunkcyjnym wyświetlaczu Land Cruisera znajdującym się na  desce rozdzielczej. 1.1.4.6 Reflektory o wysokim  natężeniu wyładowania i system doświetlania zakrętówŚwiatła  krótkie mogą być wyposażone w reflektory ksenonowe o wysokim  natężeniu wyładowania (HID), które emitują światło  przypominające światło dzienne. Widoczność jest dodatkowo  poprawiona dzięki szerszemu i dłuższemu snopowi światła.  Dodatkowymi atutami są: niskie zużycie energii oraz długa  żywotność żarówek.  W  połączeniu z reflektorami HID nowy Land Cruiser wyposażony został  w system doświetlania zakrętów (AFS), który ukierunkowuje  przednie lampy  zgodnie z kierunkiem skrętu oraz prędkością  pojazdu, pomagając doświetlić zakręt, w który  wchodzi kierowca.  AFS jest także wyposażony w dynamiczny  system auto poziomowania lamp, który utrzymuje prawidłowe  oświetlenie drogi niezależnie od obciążenia samochodu i zmian w  jego ustawieniu. Kombinacja tych dwóch funkcji pozwala osiągnąć  optymalny rozkład światła w każdych warunkach. 1.1.4.7 Systemy Hamowania i  Stabilizacji PojazduSystem  wspomagania hamowania nowego Land Cruisera wyposażony jest teraz w  388 mm wentylowane tarcze, poszerzone do 32 mm oraz nowe  czterotłokowe zaciski o zwiększonym rozmiarze tłoków tak, aby  zmaksymalizować siłę hamowania oraz wyeliminować zmniejszenie  siły hamowania przy częstym używaniu hamulców. Tylne hamulce  łączą 312 mm wentylowane tarcze z pływającymi zaciskami. Nowy  Land Cruiser wyposażony jest w pełen zestaw systemów hamowania,  trakcji i stabilizacji dostępnych obecnie na rynku: ABS z systemem  elektronicznego rozkładu siły hamowania (EBD) i systemem  wspomagającym hamowanie (BA), a także system kontroli trakcji i  system stabilizacji toru jazdy pojazdu (VSC). Dodatkowo podczas  hamowania awaryjnego, światła stopu nowego Land Cruisera  automatycznie migają ostrzegając pozostałych kierowców,  zmniejszający tym samym ryzyko tylnych zderzeń.  Ponadto  Land Cruiser jest wyposażony w szereg systemów hamowania  przeznaczonych do poprawienia jego osiągów i łatwości użytkowania  w terenie: Multi-terrain ABS, aktywna kontrola trakcji (A-TRC),  system wspomagający pokonywanie wzniesień (HAC) oraz system  wspomagający zjazd ze wzniesień (DAC).  1.1.4.7.1 Multi-terrain ABSPoza  standardowym systemem ABS, nowy Land Cruiser wyposażony jest w  system Multi-terrain ABS, który zapewnia nieprawdopodobne zdolności  hamowania w szerokiej gamie warunków terenowych, w tym na  nieutwardzonych nawierzchniach takich jak piasek, szuter czy żwir.  System  zapobiega blokowaniu kół na utwardzonych nawierzchniach tak samo  jak tradycyjne systemy ABS, jednak na nieutwardzonych nawierzchniach  celowo pozwala kołom zablokować się do pewnego stopnia, po to by  wkopały się w nawierzchnię zwiększając tym samym siłę  hamowania. 1.1.4.7.2 Aktywna Kontrola TrakcjiJeszcze  bardziej wzbogacając technologię stałego napędu na cztery koła  Land Cruisera, system aktywnej trakcji (A-TRC) steruje zarówno  silnikiem, jak i hamulcami tak, aby odpowiednio przenieść obroty na  wszystkie koła.  System  nieustannie otrzymuje informacje o prędkości z każdego koła,  pozwalając mu wykryć, które z kół straciły, a które utrzymują  przyczepność. Hamując buksujące  koła, kontrolując moc silnika  i dystrybuując obroty na koła, które utrzymują przyczepność  A-TRC automatycznie zapewnia maksymalną przyczepność w trudnym  terenie oraz stabilne ruszanie i hamowanie, nawet na śliskich  jezdniach i błotnych drogach.  1.1.4.7.3 Systemy Hill-start Assist  Control i Down-hill Assist ControlWersje  Land Cruisera wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, jako  standardowe wyposażenie posiadają także system wspomagający  pokonywanie podjazdów (HAC) oraz system wspomagający zjazd ze  wzniesień (DAC). HAC  wykrywa czy pojazd ześlizguje się podczas ruszanie pod górę. Aby  temu zapobiec HAC chwilowo hamuje cztery koła – nie dłużej niż  przez pięć sekund – aby zredukować prędkość zsuwania się  pojazdu. Przez kontrolowanie prędkości obrotowej każdego koła,  HAC tymczasowo zatrzymuje ześlizgiwanie pozwalając kierowcy  ruszenie bez utraty kontroli nad pojazdem. DAC  jest systemem kontroli hamowania, który automatycznie kontroluje  prędkość pojazdu, zapobiegając jego ześlizgnięciu i utracie  kontroli. System jest uruchamiany przez kierowcę i  może zostać  włączony po wybraniu trybu przekładni L4. Z systemu można  korzystać przy prędkościach poniżej 25 km/h, bez użycia pedałów  gazu i hamulca. Prędkość poruszania się do przodu jest  utrzymywana w granicach 5-7 km/h, zaś prędkość cofania w  granicach 3-5 km/h.  2.1 BEZKONKURENCYJNA RÓWNOWAGA  POMIĘDZY OSIĄGAMI NA SZOSIE I W TERENIEZ  prawie 60 letnią historią i reputacją najmocniejszego, i  najbardziej niezawodnego samochodu terenowego, nowa Toyota Land  Cruiser nie ustępuje w umiejętnościach jazdy terenowej swoim  poprzednikom. Współczesny Land Cruiser wprowadza także szereg  innowacji technologicznych, które poprawiają użyteczność pojazdu  w najbardziej wymagających warunkach terenowych. Dla  wielu kierowców Land Cruisera niezmiennie ważne są parametry  związane z jazdą po szosie. Bardzo dobre osiągi oraz komfort jazdy  połączony z wygodą prowadzenia samochodu, to wyjątkowa zdolność  nowego Land Cruisera – niezawodny w terenie i jednocześnie  dynamiczny na szosie.  2.1.1 JAZDA NA SZOSIE2.1.1.1 STABILNOŚĆ I WYGODA  PROWADZENIA 2.1.1.1.1 Konstrukcja ramowa  [Body-on-Frame]W  porównaniu do rozwiązań o samonośnym nadwoziu, skuteczność Land  Cruisera w terenie może być przypisywana jego solidnej, bardzo  wytrzymałej konstrukcji ramowej. Na tle poprzedniego modelu  sztywność ramy została zwiększona o ok. 11 proc., a elementy  mocujące nadwozie są wypełnione gumą izolującą. Dzięki  konstrukcji ramowej w połączeniu  z elementami izolującymi,  znaczna część wibracji i dźwięków pochodzących z silnika,  napędu oraz jezdni jest wytłumiona. Dzięki temu hałas, drgania i  wibracje (NVH) nie przedostają się do kabiny. Zastosowanie w  nadwoziu stali o wysokiej wytrzymałości na rozciąganie łączy  lekką konstrukcję z wyraźnym zwiększeniem sztywności nadwozia.  2.1.1.1.2 ZawieszenieNiezależne,podwojne  rozwidlone wahacze z przodu oraz czterodrążkowe, sztywne  zawieszenie z tyłu zapewniają stabilność i precyzję prowadzenia  oraz wygodę jazdy.  W  zawieszeniu przednim został zachowany duży skok kół -  fundamentalny dla wygody na szosie oraz skuteczności jazdy w  terenie. Jednocześnie sprężyny i amortyzatory zostały  zoptymalizowane dla nowej konstrukcji, a dodatkowo amortyzatory  zostały powiększone. Ponadto wzmocniono dolne wahacze i przeguby,  poprawiono tuleje oraz zmieniono kąt pochylenia sworznia zwrotnicy z  5 do 8 stopni w celu zwiększenia stabilności pojazdu. W  zoptymalizowanym zawieszeniu tylnym zmieniono sprężyny i tuleje,  zwiększono amortyzatory oraz wzmocniono obudowę mostu napędowego. 2.1.1.1.3 Kinetic Dynamic Suspension  SystemLand  Cruiser 150 może być wyposażony w nowy system Kinetic Dynamic  Suspension System (KDSS) - układ  zmiennej sztywności stabilizatorów. Jest to elektronicznie sterowany system hydrauliczny, który optymalizuje  pracę przednich i tylnych stabilizatorów, poprawiając sprawność  zarówno na szosie, jak i w terenie. Na  szosie system nie tylko  minimalizuje przechył nadwozia i poprawia precyzję sterowania, ale  także amortyzuje nierówności jezdni. Przednie  i tylne stabilizatory posiadają własne cylindry hydrauliczne  jednocześnie będąc ze sobą połączone. Każdy cylinder zawiera  górną i dolną komorę.  Przednia, górna komora jest połączona z  tylną górną komorą, a przednia dolna komora jest połączona z  tylną dolną za pomocą dwóch oddzielnych przewodów  hydraulicznych. Każde połączenie  hydrauliczne pomiędzy przednim  i tylnym cylindrem jest wyposażone w akumulator ciśnienia.  Kiedy  pojazd zaczyna się przechylać w zakręcie na gładkich  nawierzchniach, zwiększone i w miarę równe obciążenie działa na  przednie i tylne koła zewnętrzne - wtedy nawet standardowy układ  hydrauliczny powoduje, że przechył nadwozia jest ograniczany.  Inaczej jest na nawierzchniach trudnych, gdzie różnica obciążeń  pomiędzy kołem przednim i tylnym jest większa. Zastosowany w Land  Cruiserze elektroniczny system sterowania akumulatorami ciśnienia  wspomaga pracę układu hydraulicznego niwelując występujące  różnice obciążeń co w znaczący sposób przyczynia się do  poprawienia komfortu jazdy. 2.1.1.1.4 Aktywne zawieszenie z  systemem regulacji przechyłówSystem  Adaptive Variable Suspension (AVS), dostępny w najwyższych wersjach  wyposażeniowych, pozwala kierowcy wybrać odpowiednie do warunków  ustawienie amortyzatorów: tryb 'Normalny' - do codziennej jazdy,  tryb 'Komfortowy' – dla zwiększonej wygody podczas długich tras  oraz tryb 'Sport' – dla zwiększenia precyzji prowadzenia.  AVS  automatycznie dostosowuje działanie zawieszenia każdego z czterech  kół niezależnie, monitorując dane z czujników, aby siła  tłumienia każdego amortyzatora była optymalna dla warunków jazdy.  W  zależności od sposobu prowadzenia, prędkości jazdy oraz rodzaju  nawierzchni, AVS aktywuje amortyzatory z regulowaną siłą tłumienia  wykorzystując szereg funkcji sterujących:  
  
    Sterowanie  	związane z prędkością pojazdu - wraz ze wzrostem prędkości AVS stopniowo zwiększa siłę  	tłumienia amortyzatorów. Poprawia to komfort jazdy przy niskich  	prędkościach oraz stabilność i precyzyjne prowadzenie przy  	wysokich prędkościach.
    Sterowanie  	anti-dive - podczas  	hamowania zwiększa siłę tłumienia amortyzatorów przednich,  	redukując efekt 'nurkowania'.
    Sterowanie  	anti-squat -  podczas przyspieszania zwiększa siłę tłumienia amortyzatorów  	tylnych, minimalizując efekt 'siadania' tyłu.  Po  wybraniu tryb 'Sport' automatycznie zwiększa się różnica pomiędzy  siłą tłumienia wewnętrznych i zewnętrznych amortyzatorów  podczas pokonywania zakrętów, co w efekcie redukuje przechył  pojazdu. Dodatkowo,  system Roll Posture Control, stanowiący element systemu AVS, pozwala  osiągnąć ustawienie pojazdu odpowiadające odczuciom kierowcy.  Dzięki regulacji siły tłumienia amortyzatorów,  podczas skręcania zostaje zminimalizowana różnica faz przechyłu  bocznego i wzdłużnego.  2.1.1.1.5 Elektronicznie Sterowane  Tylne Zawieszenie Pneumatyczne Współpracujące  z systemem AVS, elektronicznie sterowane tylne zawieszenie  pneumatyczne osiąga optymalne parametry, zapewniając stabilność i  komfort jazdy, niezależnie od liczby pasażerów i wagi przewożonego  bagażu. Dodatkowo system ten pochłania drgania o wysokiej  częstotliwości, redukując wibracje związane z nawierzchnią  (NVH).  System  elektronicznie sterowanego tylnego zawieszenia pneumatycznego ma 5  funkcji sterujących: 
  
    Funkcja Auto  	Poziomowania -  	utrzymuje stałą wysokość tyłu, niezależnie od ilości  	pasażerów lub przewożonego bagażu. 
    Funkcja  	Kontroli Prześwitu - pozwala kierowcy na wybranie 'Wysokiego' , 'Średniego' bądź  	'Niskiego' prześwitu.
    Sterowanie  	związane z prędkością pojazdu - zapewnia optymalną stabilność oraz wygodę jazdy poprzez  	automatyczną zmianę prześwitu Land Cruisera z 'Wysokiego' lub  	'Niskiego' na 'Normalny' po osiągnięciu określonej prędkości.
    Sterowanie  	związane z wyłączeniem silnika – to funkcja aktywna przez określony czas po wyłączeniu silnika,  	zapobiegająca podnoszeniu się tyłu samochodu po opuszczeniu  	samochodu przez pasażerów. 
    Wyłącznik  	sterowania wysokością - wyłącza regulację wysokości, gdy pojazd jest podnoszony bądź  	holowany.  2.1.1.1.6 Inteligentne  wspomaganie kierownicy  Nowy  Land Cruiser korzysta z bardzo wytrzymałego systemu hydraulicznego  wspomagania kierownicy stosowanego w poprzedniej generacji, jednak z  różnymi ulepszeniami (zmiana przełożenia, zmienione tuleje).  Ponadto dodano inteligentny systemem wspomagania kierownicy (VFC),  który łączy bezpośrednią reakcję i wyczucie podczas szybszej  jazdy z bez wysiłkową obsługą podczas parkowania. VFC posiada  także unikalny tryb dedykowany do jazdy w terenie.  System  VFC jest kolejnym etapem rozwoju tradycyjnego, zależnego od  prędkości wspomagania kierownicy, który bierze pod uwagę czynniki  takie jak prędkość pojazdu, kąt skrętu oraz szybkość  wykonywanego manewru, aby zapewnić optymalną siłę wspomagania  kierownicy.  Podczas  jazdy po linii prostej, system VFC pozostaje w stanie gotowości, co  redukuje energię czerpaną z silnika poprawiając zużycie paliwa. W  trakcie pokonywania zakrętów lub manewrowania, VFC odpowiednio  reguluje wydatek płynu hydraulicznego - przy niskich prędkościach,  wydatek płynu jest zwiększany, ułatwiając skręcanie i  umożliwiając bez wysiłkowe parkowanie i  manewrowanie w mieście.  Wraz ze zwiększeniem prędkości, wydatek płynu jest zmniejszany  progresywnie, zapewniając nowemu Land Cruiserowi pewne i stabilne  prowadzenie. Przy  ciągle zmieniającej się sile wspomagania kierownicy, ocena  warunków terenowych jest utrudniona, VFC ma także tryb terenowy,  automatycznie uruchamiany przy wybraniu ustawienia przełożenia L4.  Tryb terenowy ustawia system tak, aby wydajność systemu VFC była  stała, niezależnie od prędkości pojazdu, kąta skrętu i  szybkości wykonywanych manewrów. Stała siła wspomagania pozwala  kierowcy uzyskać lepsze wyczucie przyczepności kół.  2.1.1.2 WYCISZENIE Poza  znacznymi zaletami ramowej konstrukcji w zakresie drgań NVH, nowy  Land Cruiser korzysta z szeregu rozwiązań mających na celu  zminimalizowanie hałasu generowanego przez wiatr i jezdnię  Do  wyciszenia maski zastosowana została komora wypełniona powietrzem,  redukująca hałas silnika. Materiały izolujące dźwięk zostały  zastosowane w słupkach A, B, C, i D oraz w progu drzwiowym i  częściach czołowych, tak aby zminimalizować przenoszenie dźwięku  przez kadłub nadwozia. Materiały tłumiące i izolujące dźwięk  zostały zastosowane także w kabinie i obejmują dywaniki podłogi,  wyciszenie deski rozdzielczej, wykończenia drzwi, tapicerkę sufitu  oraz wykończenie boczne przedziału bagażowego. Redukcja  hałasu wiatru odbywa się dzięki zastosowaniu przedniej szyby  tłumiącej dźwięki wyposażonej w wewnętrzną warstwę folii.  Szpara pomiędzy przednią szybą, a dachem i rynienkami została  zminimalizowana, redukując hałas wiatru. Przedni spoiler i osłony  zostały zaprojektowane tak, aby wygładzać strumień powietrza pod  przodem samochodu, znacznie redukując hałas wiatru podczas szybkiej  jazdy.  
  
 
  
 
  
 2.1.2 JAZDA W TERENIE2.1.2.1 PRZEŚWIT I OCHRONA PODWOZIASamochód  terenowy radzący sobie w naprawdę trudnych warunkach musi mieć  duży prześwit. Jednak nie sprowadza się to tylko do odległości  pomiędzy najniższym punktem pojazdu a ziemią, istotne są także  trzy dodatkowe parametry takie jak- kąty natarcia, rampowy i  zejścia.  Nowy  Land Cruiser posiada minimalny prześwit wynoszący 220 mm. Kąt  natarcia, który determinuje maksymalne nachylenie, pod które pojazd  może podjechać bez zahaczenia dolną częścią przedniego zderzaka  o ziemię, wynosi 32 stopnie. Kąt rampowy, mierzony od środka  podwozia do punktów styczności przednich i tylnych kół,  określający maksymalny nachylenie szczytu, który pojazd może  pokonać bez styczności z podwoziem,wynosi 22 stopnie. Kąt zejścia,  który determinuje maksymalne nachylenie, z którego pojazd może  zjechać bez zahaczenia dolną częścią tylnego zderzaka o ziemię,  wynosi 25 stopni (24 stopnie w modelach wyposażonych w tylne  zawieszenie hydrauliczne). Ponadto  nowy Land Cruiser może być prowadzony przy maksymalnym przechyle  bocznym wynoszącym 42 stopnie, ma zdolność pokonywania wzniesień  o kącie nachylenia wynoszącym 42 stopnie, a jego maksymalna  głębokość brodzenia wynosi 700 mm.  Nawet  przy tak dużym prześwicie, może dojść do sytuacji, gdy podczas  jazdy w terenie, podwozie Land Cruisera zahaczy o najtwardsze  podłoże. Aby uniknąć uszkodzeń i zablokowania pojazdu, przedni  jak i tylny zderzak oraz poprzeczne belki podwozia zostały tak  zaprojektowane, aby z łatwością ślizgać się po przeszkodach. W  wielu innych samochodach klasy SUV belki poprzeczne mają ostre  krawędzie, co powoduje, że łatwo mogą zahaczyć o przeszkodę,  zatrzymując pojazd, często też równocześnie go uszkadzając.  Pochylone i ukośne belki poprzeczne podwozia nowego Land Cruisera  mają kształt pozwalający wjechać i zjechać z takich przeszkód  bez uszkodzeń.  2.1.2.1.1 ZawieszeniePoprawione,  przednie niezależne podwójne wahacze oraz czterodrążkowe  zawieszenie ze stabilizatorem poprzecznym z tyłu, łączą w sobie  siłę, niezawodność i trwałość oraz duży skok kół, niezbędny  do uzyskania doskonałych osiągów w terenie. Lewa i prawa strona  tylnego zawieszenia połączone są osią sztywną, dając większy  prześwit i stabilność nadwozia niż w przypadku zawieszenia  niezależnego. Działanie zawieszenia wraz z opcjonalnym systemem  KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System), zapewnia maksymalny kontakt  wszystkich kół z podłożem nawet w najtrudniejszych warunkach  terenowych. 2.1.2.1.2 System Kinetic Dynamic  Suspension System  KDSS (Kinetic Dynamic Suspension System), którego działanie zostało  opisane w części Jazda po Szosie, optymalizuje działanie przednich  i tylnych stabilizatorów wspomagając również jazdę w terenie.  Podczas  jazdy w trudnym terenie, powstają nierówne obciążenia kół  przednich i tylnych. Powoduje to, że tłoki w cylindrach  hydraulicznych przemieszczają się w przeciwnych kierunkach, co  przeciwdziała oporowi stabilizatora, pozwalając na nieograniczone  poruszanie się zawieszenia. Oznacza to, że stabilizatory są  wirtualnie odłączone, a skok kół jest największy z możliwych,  gwarantując, że wszystkie z czterech opon pozostaną w kontakcie z  nawierzchnią, jeśli tylko to będzie możliwe.  2.1.2.1.3  Aktywne zawieszenie z  systemem regulacji wysokości tylnej osi Działanie  systemu AVS dla warunków szosowych zostało opisane w części Jazda  po Szosie. AVS, jak i system regulacji wysokości tylnej osi ma  również specjalne, terenowe ustawienia, pozwalające Land  Cruiserowi na jazdę we wszelkich warunkach terenowych.  Kiedy  zostaje wybrany tryb L4, siła tłumienia amortyzatorów  zostaje  automatycznie zoptymalizowana tak, by odpowiadać prędkości  pojazdu. Przy niskich prędkościach, siła tłumienia amortyzatorów  jest zoptymalizowane do jazdy w najtrudniejszym terenie, zaś przy  średnich prędkościach analogicznie dla normalnych warunków jazdy.  Tym samym, ta wszechstronna kontrola pozwala na bezkompromisowe  osiągi w terenie,  przy minimalizacji skoków i szarpnięć  nieuniknionych w trudnych warujkach.  Dodatkowo,  podczas jazdy terenowej,  zawór na hydraulicznym przewodzie łączącym  prawą i lewą stronę niezależnego zawieszenia pneumatycznego  pozostaje otwarty, zapewniając maksymalny skok kół i daje  możliwość przejeżdżania przez duże przeszkody i poruszania się  po najbardziej nierównym terenie.  2.1.2.2 STAŁA TRAKCJAWymagania  dotyczące przyczepności, buksowania i obrotów systemu stałego  napędu na cztery koła, różnią się znacznie w zależności od  warunków terenowych. Miękki teren, taki jak piasek, wymaga  przeniesienia możliwie największej mocy na podłoże w danych  warunkach. Umożliwia to buksowanie, które pozwala wkopać się  kołom i uzyskać lepszą przyczepność. Z kolei wolny przejazd  przez kamienie lub śliskie nawierzchnie, wymagają precyzyjnej  regulacji mocy przekazywanej do kół, tak, aby kontrolować  buksowanie i zapewnić ciągły, stały poziom przyczepności.  2.1.2.2.1 Stały napęd na  cztery koła i mechanizm różnicowy LSD Torsen Stały  napęd na cztery koła nowego Land Cruisera korzysta z centralnego  mechanizmu różnicowego LSD Torsen(LSD).  LSD Torsen używa oleju o niskiej lepkości, aby zredukować tarcie i  zwiększyć oszczędność paliwa. Zmiana przełożeń realizowana  jest za pomocą silnika elektrycznego, a wewnętrzna konstrukcja ma  zmniejszone o ok. 30 % siły potrzebne do zmiany przełożeń, co  dodatkowo poprawiło działanie mechanizmu w niskich temperaturach. W  normalnych warunkach drogowych moc jest przekazywana na przednie i  tylne koła w stosunku 40:60 (przód/tył). Jednak LSD Torsen  jest w stanie automatycznie zróżnicować stosunek przekazywanej  mocy między przednie i tylne koła w przedziale od 50:50 do około  30:70, w celu uzyskania optymalnego rozdziału mocy w każdych  warunkach.  System  napędu na cztery koła obejmuje również nową konstrukcję tylnego  mechanizmu różnicowego, który może przenieść moment obrotowy  większy o 34 %. Mechanizm ten ma także blokadę niezbędną w  warunkach terenowych. Tradycyjna  dźwignia zmiany biegów została zastąpiona łatwym w obsłudze  przełącznikiem obrotowym umieszczonym przy przełącznikach  blokowania centralnego i tylnego dyferencjału na konsoli centralnej.  Przy użyciu obu  przełączników można wybrać różne  konfiguracje napędu - H4F, H4L, L4F i L4L tj. wysokim (H) i niskim  (L) przełożeniem przy centralnym dyferencjale odblokowanym (F) albo  zablokowanym (L). Możliwe jest także zablokowanie tylnego  dyferencjału przy przemieszczaniu się po najbardziej ekstremalnych  terenach. 2.1.2.2.2 Aktywna Kontrola TrakcjiSystem  Aktywnej Kontroli Trakcji (A-TRC) steruje hamulcami oraz silnikiem  dostarczając odpowiedni moment obrotowy do wszystkich czterech kół. System  otrzymuje stale informacje o prędkości każdego z kół, co pozwala  wykryć, które z kół buksują, a które nie straciły  przyczepności. Poprzez hamowanie buksujących kół, regulację mocy  silnika oraz odpowiedniego rozkładu mocy pomiędzy koła, które nie  utraciły przyczepności, A-TRAC automatycznie zapewnia maksymalną  przyczepność w trudnym terenie, a także stabilne ruszanie i  przyspieszanie nawet na śliskich jezdniach i błotnistych trasach. 2.1.2.2.3 Multi-terrain SelectDostępny  opcjonalnie w modelach z pięciostopniową automatyczną skrzynią  biegów, będąc pochodną systemu A-TRAC, system Multi-terrain  Select nowego Land Cruisera (MTS) jest niewątpliwą innowacją  Toyoty. System automatycznie dostosowuje przyspieszenie pojazdu, jego  siłę hamowania oraz systemy kontroli trakcji do określonych  warunków drogowych, zapewniając kierowcy optymalną przyczepność  i panowanie nad pojazdem w każdych warunkach.  Dostępny  jest przez przycisk wielofunkcyjny umieszczony na kierownicy oraz na  wyświetlaczu wielofunkcyjnym, MTS zapewnia kierowcom wybór czterech  trybów terenowych: Błoto i Piasek, Kamienie, Muldy, Skały. Wybrany  tryb jazdy widoczny jest na wyświetlaczu wielofunkcyjnym wraz z  dodatkową informacją dotyczącą wymaganego przełożenia (H4 lub  L4) w trybie napędu na 4 koła. Podczas  działania MTS system Multi-terrain Monitor automatycznie wyświetla  widok z przodu pojazdu na 4,2” lub 7” wielofunkcyjnym  wyświetlaczu (w zależności od modelu). 
  
    Po  	wybraniu przełożenia L4 bądź H4, tryb Błoto  	i Piasek zapewnia wysoki poziom buksowania kół, aby wkopać się w podłoże  	i zmaksymalizować przyczepność. System MTS minimalizuje  	selektywne wyhamowywanie umożliwiając osiągnięcie koniecznego  	buksowania. Funkcje te działają jednocześnie, aby zapobiec  	zakopaniu pojazdu w grząskim terenie
    Tryb Luźne Kamienie (Szuter) – wraz z wybranym przełożeniem L4 dopuszcza pewien poziom  	poślizgu, aby utrzymywać obroty kół, korzysta także z większego  	stopnia selektywnego wyhamowywania aby sprawniej kontrolować  	buksowanie. Tryb ten jest wyjątkowo skuteczny w utrzymywaniu  	pojazdu w ruchu pojazdu podczas pokonywania wzniesień.
    Tryb Twarde Kamienie,  	także używany w połączeniu z przełożeniem L4, minimalizuje  	buksowanie kół maksymalizując przyczepność, jednocześnie  	stosując silne selektywne hamowanie. Przy poziomie buksowania  	kontrolowanym niezależnie dla każdego koła, maksymalna  	przyczepność jest zapewniona nawet przy przejeżdżaniu nawet  	największych przeszkód. 
    Przy  	przełożeniu L4, priorytetem trybu Muldy jest utrzymanie przyczepności przy dopuszczeniu jedynie  	umiarkowanego poziomu buksowania kół, tak aby utrzymać wolną i  	stabilną prędkość pojazdu. W tym samym czasie system kontroli  	trakcji MTS stosuje umiarkowane selektywne hamowanie, utrzymując  	przyczepność. Tryb ten utrzymuje pojazd w ruchu nawet w  	najcięższym, nieregularnym trenie i jest polecany na WSZELKIE  	sytuacje, które nie odpowiadają pozostałym trybom MTS,  Kierowcy  powinni wybrać tryb MTS na podstawie zaobserwowanego  poziomu  buksowania kół - jeżeli nadmierne buksowanie uniemożliwia  pojazdowi osiągnięcie odpowiedniej przyczepności, powinno być  wybrane bardziej agresywne ustawienie 'bliżej' trybu Kamienie.  Odwrotnie, kiedy za mały poziom buksowania uniemożliwia pojazdowi  uzyskanie odpowiedniej przyczepności, polecane jest mniej agresywne  ustawienie 'bliżej' trybu Piasek i Błoto. W  każdym z trybów MTS, jeżeli pojazd ugrzęźnie, a koła kręcą  się swobodnie, centralny dyferencjał może zostać zablokowany, aby  zwiększyć przyczepność. Jeżeli koła nadal buksują nawet po  zablokowaniu centralnego dyferencjału przy przełożeniu L4, można  dodatkowo zablokować tylny dyferencjał, zapewniając maksymalną  przyczepność. Jeżeli takie zabiegi nie pomogą, można użyć  systemu Crawl Control by uwolnić samochód po ugrzęźnięciu.  2.1.2.2.4 Crawl ControlW  ustawieniu przełożenia L4, dostępna jest dodatkowa funkcja Crawl  Control,  która może pomóc kierowcy powoli wjechać pod, zjechać  z wzniesień oraz uwolnić pojazd po ugrzęźnięciu, bez potrzeby  dotykania pedałów. System  Crawl Control obsługiwany jest przez przełącznik znajdujący się  na konsoli centralnej i oferuje wybór pięciu ustawień prędkości.  W trybie tym silnik i hamulce są sterowane automatycznie, aby  utrzymać ustawioną prędkość. Skomplikowane operacje pedałami  nie są potrzebne i pozwalają kierowcy skoncentrować się jedynie  na kierowaniu.  Poza  zwolnieniem kierowcy ze skomplikowanego operowania pedałami,  niezbędnego by pokonać strome zjazdy i przemierzać trudny teren,  system Crawl Control posiada szereg dodatkowych możliwości. Dzięki  płynnej kontroli utrzymuje wolne i stałe tempo, co zapobiega  buksowaniu lub zablokowaniu kół, redukuje też nagłe ruchy pojazdu  w trudnym terenie i tym samym zabezpiecza nadwozie przed  uszkodzeniem. Crawl Control pozwala także brodzić w wodzie  utrzymując stałe, wolne tempo, co pomaga uniknąć zalania silnika  oraz uszkodzenia pojazdu zatopionymi przedmiotami. System działa  także na biegu wstecznym, pomagając kierowcy w pokonywaniu trudnego  terenu nawet podczas cofania.  2.1.2.2.5  Multi-terrain ABSNowy  Land Cruiser wyposażony jest w system Multi-terrain ABS, który  został zoptymalizowany tak, aby zapewnić optymalną siłę hamownia  w najróżniejszych warunkach terenowych, w tym na nieutwardzonych  nawierzchniach, takich jak piasek, żwir i szuter.  System  zapobiega blokowaniu kół na utwardzonych nawierzchniach tak samo,  jak tradycyjne systemy ABS. Jednak na nieutwardzonych nawierzchniach  celowo pozwala kołom zablokować się do pewnego stopnia, aby  wkopały się w nawierzchnię zwiększając tym samym siłę  hamowania. 
  
 2.1.2.2.6  Systemy Hill-start Assist Control and Down-hill Assist ControlWersje  Land Cruisera wyposażone w automatyczną skrzynię biegów, jako  standardowe wyposażenie posiadają także system wspomagający  pokonywanie podjazdów (HAC) oraz system wspomagający zjazd ze  wzniesień (DAC). HAC  wykrywa czy pojazd ześlizguje się podczas ruszania pod górę. Aby  temu zapobiec HAC chwilowo hamuje cztery koła – nie dłużej niż  przez pięć sekund – aby zredukować prędkość zsuwania się  pojazdu. Przez kontrolowanie prędkości obrotowej każdego koła HAC  tymczasowo zatrzymuje ześlizgiwanie, pozwalając kierowcy na  ruszenie bez utraty kontroli nad pojazdem. DAC  jest systemem kontroli hamowania, który automatycznie reguluje  prędkość pojazdu, zapobiegając jego ześlizgnięciu i utracie  kontroli. System jest uruchamiany przez kierowcę i  może zostać  włączony po wybraniu trybu przekładni L4. Z systemu można  korzystać przy prędkościach poniżej 25 km/h, bez użycia pedałów  gazu i hamulca. Prędkość poruszania się do przodu jest  utrzymywana w granicach 5-7 km/h, zaś prędkość cofania w  granicach 3-5 km/h.  2.1.2.3 INFORMACJE DLA KIEROWCY2.1.2.3.1 Multi-terrain MonitorSystem  Multi-terrain Monitor działa przy włączonym MTS i wyświetla widok  z 4 kamer zewnętrznych na wielofunkcyjnym wyświetlaczu o rozmiarze  4,2” lub 7”. Niezależnie od kierunku jazdy system zapewnia  kierowcom terenowym pełny obraz, w innych okolicznościach  niewidocznego otoczenia, bezpośrednio przyległego do Land Cruisera.  Poza  przednimi i tylnymi kamerami, system wyposażony jest także w kamery  montowane w prawym i lewym bocznym lusterku, z możliwością  wyświetlania przedniego bądź tylnego widoku bocznego. Tryb  wyświetlania zmienia się zamontowanym na kierownicy wielofunkcyjnym  przełącznikiem. Wraz z przełączeniem biegu na wsteczny,  wyświetlacz automatycznie pokaże widok tylny.  Przednia  kamera korzysta z szerokokątnego obiektywu tak, by pokazywać  najszerszy widok na przód. Miejsca, które tradycyjnie pozostawały  poza zasięgiem wzroku, tak jak bezpośrednio przed maską i do 50 cm  od zderzaka, są widoczne.  Multi-terrain  Monitor wyświetla zestaw dodatkowych informacji dotyczących widoku  przedniego, obejmujący zakres widoku przedniej kamery i  umiejscowienia przeszkód wykrytych przez ultradźwiękowy czujnik  przeszkód. Dodatkowo są wyświetlane wskazówki, które przewidują  tor przednich kół, pomagając kierowcy omijać przeszkody.  Wewnętrzne i zewnętrzne krawędzie przewidywanego toru przednich  kół są wyświetlane na czerwono (w odległości do 0.5 m) i na  żółto (w odległości do 1 m) wskazując odległość od przodu  pojazdu.  Boczne  kamery pozwalają kierowcy zobaczyć obszar jednocześnie po prawej i  lewej stronie, przy przednich bądź tylnych kołach, niezależnie od  tego czy samochód porusza się do przodu czy do tyłu.  Dodatkowe  informacje dotyczące widoku bocznego wyświetlane na Multi-terrain  Monitor obejmują zakres widoku kamer, umiejscowienie przeszkód  wykrytych przez ultradźwiękowy czujnik przeszkód oraz miejsca  styku kół z nawierzchnią.  Ponadto równoległe linie określające  szerokość pojazdu wyświetlane są w odległości ok. 350 mm od  boku Land Cruisera, a linie określające przód i tył wyświetlane  są ok. 100 mm od przód i tyłu pojazdu, pomagając kierowcy ocenić  odległości i precyzyjnie prowadzić pojazd, nawet gdy przeszkody  znajdują się w bliskiej odległości. Tylna  kamera, aktywująca się przy włączonym biegu wstecznym, pokazuje  informacje takie jak kamera z przodu oraz wyświetla pozycje  przeszkód wykrytych przez czujnik.  Jeżeli  Land Cruiser przyspieszy do 12 km/h lub więcej Multi-terrain Monitor  pozostanie włączony przez około osiem sekund, a potem się  wyłączy. Jeżeli pojazd w tym czasie zwolni do poniżej 12 km/h,  wyświetlacz pozostanie włączony.  2.1.2.3.2 Tyre Angle DisplayJako  dodatek do pokazywanego przewidywanego toru kół systemu  Multi-terrain Monitor, samochód jest wyposażony w system pokazujący  kąt skrętu kół (Tyre Angle Display). Po uruchomieniu systemu, na  wielofunkcyjnym wyświetlaczu, w czasie rzeczywistym wyświetlane są  informacje o kącie skrętu w przedziale 0 do 45 stopni. System ten  jest również przydatny przy parkowaniu.  2.1.3 SILNIKI I PRZEKŁADNIEPięciodrzwiowe  wersje nowej Toyoty Land Cruiser dostępne są w dwóch wersjach  silnikowych - 3-litrowy turbodiesel lub 4-litrowy, benzynowy V6,  natomiast wersje trzydrzwiowe dostępne są jedynie z 3-litrowym  turbodieslem. Benzynowe V6 wyposażony jest w pięciostopniową,  automatyczną sekwencyjną skrzynię biegów, a jednostka  wysokoprężna może być wyposażona w manualną skrzynię  sześciostopniową lub pięciostopniową  automatyczną sekwencyjną.  
  
 2.1.3.1 3.0 litrowy D-4D16-zaworowa,  czterocylindrowa jednostka DOHC z technologią common rail osiąga  moc 173 KM (127 kW) przy 3400 obr./min i maksymalny moment obrotowy  410 Nm w zakresie 1600-2800 obr./min. Rozpędza ona nowego Land  Cruisera od 0 do 100 km/h w 11,7 sekund i pozwala osiągnąć  maksymalną prędkość 175 km/h (5, A/T) Wysokoprężny  3,0 litrowy silnik D-4D spełnia normy emisji EURO IV. Emisja CO2 została zredukowana z 224 g/km do najlepszych w klasie 214 g/km (5,  A/T). Średnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym wynosi 8.1L/100km   (5, A/T). Wyniki te osiągnięto również dzięki wysokociśnieniowym  wtryskiwaczom nowej generacji o dużej szybkości wtrysku. Silnik  wyposażony jest w dwa wałki równoważące, wbudowane w blok  cylindrów i napędzane z układu rozrządu. Wałki równoważące  obracają się z prędkością dwukrotnie szybszą od wału  korbowego, w przeciwnych do siebie kierunkach i redukują wibracje  silnika. Przy  niskim obciążeniu silnika wyłączane jest chłodzenie systemu  recyrkulacji spalin (EGR), aby zapobiec nadmiernemu obniżeniu  temperatury w komorze spalania. Zapewnia to optymalne działanie  systemu EGR przy najniższych możliwych emisjach.  
  
 2.1.3.2 4.0 litrowy Dual VVT-iUlepszony,  lekki, 24-zaworowy, z rozrządem napędzanym łańcuchem, silnik V6  DOHC o pojemności 3956 cm3, osiąga moc 282 KM (297 kW) przy 5600  obr./min. i maksymalny moment obrotowy 385 Nm przy 5600 obr./min.  Jednostka ta rozpędza Land Cruisera od 0 do 100 km/h w 9,2 sekundy i  pozwala osiągnąć maksymalną prędkość 180 km/h. Wysoce  wyrafinowana 4,0-litrowa jednostka spełnia normy emisji EURO V.  Pomimo wzrostu mocy o 13 %, emisja CO2 została ograniczona o 12%, z 291 do 256 g/km, a zużycie paliwa  zostało obniżone o 13 % i wynosi 10,8 l/100 km w cyklu mieszanym.  Zastosowanie  układu zmiany faz rozrządu (Dual VVT-i) zarówno dla wałka  rozrządu zaworów dolotowych, jak i dla wałka rozrządu zaworów  wydechowych znacznie poprawia osiągi silnika. Dual VVT-i pozwala na  optymalizację faz otwarcia zaworów dolotowych i wydechowych, co  poprawia charakterystykę momentu obrotowego dla niskich i wysokich  obrotów silnika, jak również przyczynia się do obniżenia emisji  szkodliwych spalin.  Rolkowe  dźwigienki zaworowe zostały przystosowane do pracy z rozrządem  napędzanym łańcuchem, natomiast hydrauliczne popychacze zaworów  pozwalają obniżyć hałaśliwość jednostki napędowej i nie  wymagają regulacji luzu zaworów przez cały okres eksploatacji  pojazdu. W  silniku wprowadzono również szereg udoskonaleń mechanicznych i w  systemach sterowania elektronicznego, które pozwoliły obniżyć  obroty biegu jałowego gdy przepustnica jest całkowicie zamknięta,  co z kolei zmniejsza zużycie paliwa. W  Land Cruiserze udoskonalono także układ wydechowy. System wtrysku  powietrza wtórnego pozwala zredukować emisję szkodliwych produktów  spalania do poziomu zgodnego z normami EURO V. 2.1.3.3 Pięciostopniowa Sekwencyjna  Automatyczna Skrzynia Biegów Dostępna  dla obu silników, pięciobiegowa sekwencyjna automatyczna skrzynia  biegów wyposażona jest w funkcje override, Flex Lock-up Control,  inteligentnej zmiany biegów (AI)-SHIFT Control, oraz wskaźnik jazdy  ekonomiczniej. Funkcje te zapewniają płynną zmianę przełożenia,  niski poziom hałasu oraz oszczędność paliwa zarówno na szosie  jak i w terenie.  Sekwencyjny  tryb manualny aktywowany jest przez wybranie pozycji 'S' na dźwigni  zmiany biegów. Kierowca ogranicza zakres przełożeń, wybierając  do którego biegu przekładnia będzie zmieniać biegi. Numer  wybranego biegu jest wyświetlany na desce rozdzielczej. System  Flex Lock-up Control zwiększa zakres pracy sprzęgła ryglowego  dzięki precyzyjnej kontroli nad poślizgiem przekładni  hydrokinetycznej i prowadzi do zmniejszenia zużycia paliwa. Podczas  przyspieszania podział mocy pomiędzy część mechaniczną i  hydrokinetyczną sprzęgła jest dostosowywany do aktualnych warunków  jazdy i istotnie zwiększa efektywność przekazywania mocy. Podczas  zwalniania sprzęgło ryglowe pracuje do możliwie najniższych  obrotów silnika. Dzięki temu zwiększa się zakres obrotów, w  którym dopływ paliwa do silnika jest odcięty, co z kolei zwiększa  oszczędność paliwa. Pięciostopniowa  automatyczna sekwencyjna skrzynia biegów jest wyposażona w system  inteligentnej zmiany biegów (AI)-SHIFT Control, który dopasowuje  momenty zmiany biegów do warunków drogowych i stylu jazdy.  Zastosowane rozwiązania poprawiają charakterystykę przekładni,  zwłaszcza w warunkach podjazdów oraz zjazdów z wzniesień,  odpowiednio zmieniając obroty silnika, przy których następuje  redukcja lub zwiększenie biegu. Przy podjeżdżaniu unika się  niepotrzebnej zmiany biegu na wyższy, a przy zjeżdżaniu hamowanie  silnikiem jest bardziej efektywne.  Wersje  nowego Land Cruisera z automatyczną skrzynią biegów są wyposażone  we wskaźnik jazdy ekonomicznej, ułatwiający prowadzenie samochodu,  gdy kierowcy zależy na oszczędzaniu paliwa. 2.1.3.4 Sześciostopniowa manualna  skrzynia biegówSamochód  z 3-litrowym silnikiem D-4D może być także wyposażony w lekką   kompaktową, sześciostopniową manualną skrzynię biegów.  Przekładnia ta wyposażona jest w układ redukcji przełożenia  wyjściowego oraz trój stożkowe synchronizatory,  zmniejszające  siłę potrzebną do zmiany biegów. Dźwignia zmiany biegów została  przesunięta do tyłu na tunelu wału napędowego, dzięki czemu  zmiana biegów jest łatwiejsza. Zastosowanie oleju o niskiej  lepkości pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa. Manualna skrzynia biegów wyposażona jest także w kontrolkę zmiany  biegów stanowiącą część obrotomierza, która zaleca zmianę  biegu na wyższy bądź jego redukcję, aby jazda był  ekonomiczna.  
  
 
  |